Mazda Demio 1998:

Teknisk diskusjon og spørsmål om andre modeller enn dem listet ovenfor.
Post Reply
cathlol
Posts: 4
Joined: 30 Dec 2016, 18:34

Mazda Demio 1998:

Post by cathlol »

Hei!
Håper det er noen mannfolk (eller kvinnfolk for den del) som kan hjelpe meg (som har null peiling på bil)! Jeg trenger nemlig noen tips og råd til hva som kan være galt med bilen min:

Det første er at jeg må ha HELT full tank, hver gang jeg har kjørt cirka 30-45 kilometers kjøring så kuttes gassen. Den begynner å fjuske som gjør at jeg mister effekten, og begynner på en måte å "hoppe". Da må jeg gire ned, også slår gassen seg inn igjen. Den fortsetter å hoppe og jeg må jobbe veldig med å komme meg til neste bensinstasjon.. det er her det som er rart kommer: med en gang jeg fyller tanken helt stappfull igjen så stopper denne fjuskingen, og bilen kjører helt fint videre til jeg igjen når disse 30-45 kilometerne. Med andre ord så kommer jeg meg ikke ned i bunnen av tanken, den må alltid være helt full..

Et annet problem er at den av og til ikke vil starte på første forsøk, da starter den også stopper den igjen. Så kan jeg prøve å starte 2-3-4 ganger også starter den fint. Dette skjer ikke hver gang, men enda et tegn på at det ikke er tilstrekkelig bensintilførsel.

Med andre ord så må bensintanken min til enhver tid være smekkfull også må den alltid fylles for 30-40 kroner i slengen... veldig travelt..

Jeg klarer ikke fatte hva som kan være årsaken til dette, håper noen her inne har noe idè om hva det kan være.. jeg har fått sjekket tennplugger, skiftet til ny bensinpumpe, funnet ut at bensinfilter i motorrom er fjernet - er denne viktig? Kan det filteret ha noe med problemet å gjøre?

Hilsen uerfaren, singel, alenemor som trenger hjelp! :lol: :lol:
User avatar
lassi
Posts: 739
Joined: 16 Jun 2006, 22:39
Location: Bergen

Re: Mazda Demio 1998:

Post by lassi »

Litt usikker på om dette er en kontaktannonse eller! :lol: :lol:

Må du fylle eller holder det kanskje med å åpne lokket på bensinfylling og slippe luft inn? Kjennes det ut som det er vakuum på tanken når du åpner for å fylle? Tenker at ventileringen på tanken din kan være defekt. Den skal slippe luft inn på tanken etterhvert som du bruker bensin, men holde tett om bilen skulle gå rundt i en ulykke. Hvis denne luftingen ikke virker blir det vanskelig for pumpen å levere.

Kan prøve å gløtte på tanklokket neste gang og se om den oppfører seg normalt igjen. Ikke kjør på veien med full tank uten tanklokk for å teste.
13` CX-5
x 05` Mazdaspeed MX-5
x 99` 626 GW
x 07` Mazda3
x 94` MX-6 2.5 V6
x 90` 323 GTX
X 88` B2000
cathlol
Posts: 4
Joined: 30 Dec 2016, 18:34

Re: Mazda Demio 1998:

Post by cathlol »

Alltid greit å kombinere og slå to fluer i en smekk, vel... haha!

Det du sier har jeg prøvd og var min fars første tanke, så det er ikke dette som er problemet. Har du flere tanker om hva det kan være?
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: Mazda Demio 1998:

Post by Zepticon »

cathlol wrote:Alltid greit å kombinere og slå to fluer i en smekk, vel... haha!
Det du sier har jeg prøvd og var min fars første tanke, så det er ikke dette som er problemet. Har du flere tanker om hva det kan være?
Tenker at det ble krøll når dere monterte pumpen. Siden den er avhengig av nivå kan det være at pumpe elelr slange henter bensin for høyt.

Når den ikke vil starte, er det forskjellig om du står i opp- eller nedoverbakke, sammenlignet med flatmark?
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
FIS-X
Posts: 346
Joined: 12 Apr 2012, 13:31
Location: Nordmøre

Re: Mazda Demio 1998:

Post by FIS-X »

Zepticon wrote: Tenker at det ble krøll når dere monterte pumpen. Siden den er avhengig av nivå kan det være at pumpe elelr slange henter bensin for høyt.
Selv om hun hadde samme feil før den ble byttet? :s
Min første tanke var tett utlufting, så la jeg merke til at "funnet ut at bensinfilter i motorrom er fjernet - er denne viktig?" og svaret er JA!
Her spørs det om det ikke er mye drit og annet smuss i tanken som tetter rørene, men som synker når du fyller på mer bensin (kun teori her nå, kan ikke bevise/bekrefte) og deretter går bilen på "ren" bensin noen mil før driten begynner å samle seg rundt pumpa og går i motoren.
Jeg ville blåst reint rørene med trykkluft bak (fjærne pumpa først) og kanskje en rens av tanken, montert bensinfilter og hadd på dyserens.

Men er det slik at om du lar bilen stå en dag etter at den dør ut så er den akkurat likedan?
-95 Mazda 626 GE 2.5l v6 GT
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: Mazda Demio 1998:

Post by Zepticon »

FIS-X wrote:
Zepticon wrote: Tenker at det ble krøll når dere monterte pumpen. Siden den er avhengig av nivå kan det være at pumpe elelr slange henter bensin for høyt.
Selv om hun hadde samme feil før den ble byttet? :s
Ja, spørs hvilke deler som ble byttet :)
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
cathlol
Posts: 4
Joined: 30 Dec 2016, 18:34

Re: Mazda Demio 1998:

Post by cathlol »

Hei dette er faren til Cath. Da jeg kjøpte bilen ble jeg informert om at tankmåler viser feil og at det ligger en ny i bagasjerommet, og at bilen begynner å jukse fordi det er for liten bensin. Så, jeg byttet ut tankenhet komplett (pumpe og nivåmåler. Tankviser viste forsatt feil men men, liten feil man kan leve med. Men etter noen dager ringte min datter meg at bilen står på en parkeringsplass fordi motor stoppet nesten helt opp. Jeg kjørte med bensinkanne og fylte 5 l med bensin, bilen startet igjen (etter den har stått i ca 5 timer). Jeg kjørte til bensinstasjon og fylte full tank, men: allerede etter 13 liten var tank full (?????) og det lukte kraftig bensin. En liten sjekk under bil...... da var det bensin som renner ut. Hmmmm, fort hjem, rett i garasjen og da fant jeg feilen raskt. Ventilasjonsrøret som ligger ved siden av påfyllingsrøret var rustet i stykker med hull. Jeg byttet den dårlige biten med et stykke slange og slangeklemmer. Men etter ca 100 km klaget min datter på at bilen begynner og "hopper" igjen. Kjøring med åpen tanklokk hjalp ikke (tanke på undertrykket i tank). Derfor kjøpte jeg en helt ny bensinpumpe og byttet ut (uten å bytte tanknivåmåler, bare pumpe) Samtidig fant jeg ut at det komplette filterelement i motorrom var demontert og erstattet med en bit kobberrør. Akkurat her delte jeg rør og slange og brukte en vakuumsuger for å se om det er noen tette rør eller sånt under bilen, men bensinen kommer lett fram, MEN med masse luftbobbler. (kunne se det fordi sugeslangen var gjennomsiktig). Jeg håpet at feilen var vekk nå med ny pumpe, som starter normalt når jeg starter bilen/motor. Dessverre er feilen ikke vekk, nei, i tillegg er det nå bare 30km vi kan kjøre før vi må fylle. Grrrrrrrrr
-----Jeg har en tanke om bensinpumperelais jukser???
-----Hva styrer relais som deretter styrer/starter pumpe???
-----Hvor sitter denne relais ????
-----GåR pumpen hele tiden under kjøring etter er det en trykkføler som sier "start/stopp" via relais eller uten, til pumpe???
-----Virker denne filterenheten som er ikke på plass, som en liten trykkbeholder og derfor ........ ????

Tusen takk om du tok deg tid til å lese alt dette. Håper noen har en god idè.
m.v.h. Andreas
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: Mazda Demio 1998:

Post by Zepticon »

Når man tester bensinsystem tester man i hvertfall to ting:
- Flow
- Trykk

Flow tester man med å se hvor fort pumpen klarer å fylle en beholder med bensin.
Trykk tester man ved å montereen trykkmåler rett før bensiuntrykksregulatoren.

Høy flow men lavt trykk = hull i slange eller rør. Lavt trykk kan være pumpen.

Kan sjekke ut denen siden for tips. Regner med Demio og 626 er ganske like:
https://www.youtube.com/user/DJDevon3
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
cathlol
Posts: 4
Joined: 30 Dec 2016, 18:34

Re: Mazda Demio 1998:

Post by cathlol »

Hei, takk for svar.
Hvor sitter den bensiuntrykksregulatoren? Er den montert rund tank eller i motorrom? Har en følelese den er i motorrom og kan det stemmer, at den bensiuntrykksregulatoren styrer start og stoppsignal til bensinpumpe i tanken? Kansje via en relais? Hvoe er i såfall dette relais?
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: Mazda Demio 1998:

Post by Zepticon »

cathlol wrote:Hei, takk for svar.
Hvor sitter den bensiuntrykksregulatoren? Er den montert rund tank eller i motorrom? Har en følelese den er i motorrom og kan det stemmer, at den bensiuntrykksregulatoren styrer start og stoppsignal til bensinpumpe i tanken? Kansje via en relais? Hvoe er i såfall dette relais?
Trykkregulatoren bruker vakum fra innsuget. Den skal stå etter fuel rail. Den er selvregulert og trenger bare vakum for å fungere.
Start-stop signal til pumpen vet jeg ikke hvor er, men det virker rart om den fusker basert på bensinnivå?
Men det er stort sett bare å måle spenning på kontakten til pumpa før og etter den fusker, for å se om pumpen får strøm eller ikke.
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
FIS-X
Posts: 346
Joined: 12 Apr 2012, 13:31
Location: Nordmøre

Re: Mazda Demio 1998:

Post by FIS-X »

Pumpen går nok konstant og sørger for at det hele tiden er nok trykk, ganske sikker på at den er aktiv hele tiden. Da spørs det mer om trykkregulatoren er dårlig?
-95 Mazda 626 GE 2.5l v6 GT
Post Reply