DPF

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 6, Mazda 626 og Mazda MX-6
Post Reply
CatoKontant
Posts: 1
Joined: 02 Jul 2018, 20:55

DPF

Post by CatoKontant »

Har en Mazda 6 stv 2009 mod der DPF lampen har begynt å lyse. Har en kamerat som har tilgang på diagnoseutstyr og diagnosen viste at vi måtte tvinge frem en regenerering.
Bilen spydde ut mye drit og luggingen i kjøringen forsvant, men ikke feilmeldingen.

Har hatt bilen inne til Mazda forhandler (Sande auto Bergen) og de trakk en konklusjon som virker litt tvilsom.
Registerkjeden må byttes.. pris 21k.
Når jeg stiller spørsmål om hvorfor DPF lampen lyser og registerkjeden må byttes, samt forteller at en venn av meg har feilsøkt - og fått en helt annen feilmelding, får jeg bare vage svar.

«Det har i utgangspunktet ikke noe å si hvilken lampe som lyser»
«Vi har bedre diagnoseapperater enn andre verksteder»

Jeg har vanskelig for å tro at merkeverksted lurer meg med hensikt, men føler noe skurrer her..

Er det noen av dere som har kjennskap til om det er en sammenheng mellom DPF lyset og registerkjeden?

Vil også tilføye at før regenereringen lugget bilen under kjøring, men er nå altså helt fin.
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: DPF

Post by Zepticon »

Prøv en annen forhandler?
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
User avatar
Jan
Gear Head wanabe
Posts: 957
Joined: 08 Aug 2005, 14:40
Location: Oslo

Re: DPF

Post by Jan »

DPF-lampen dekker flere varsler, både behov for service og problemer med partikkelfilteret og annet. Blinker lampa, er det som regel oljeskift/serviceindikator. Hvis den lyser konstant, kan det være noe annet som er feil, og man må ta diagnose.

Da jeg kjøpte min 2009-modell 2.2 diesel i 2016, hadde bilen kommet inn til forhandler i forkant, med en lysende DPF-lampe. Det viste seg å være kjedestrekk, og den måtte byttes. Det er dessverre også en vanlig ting å måtte skifte på disse bilene med tiden (og mange andre biler som har registerkjede på dieselmotor av en eller annen grunn). Så det er slett ikke sikkert at de er helt på jordet.

Men du kan for sikkerhets skyld høre med en annen forhandler, om det er mulig...
2009 Mazda6 Advance Plus 2.2 liter stv
x1999 Mazda 323F 1.5 (bybruksbilen)
x1998 Mazda MX-5 1.6 110 hk NB
x1992 Mazda MX-5 1.6 115 hk NA
x1989 Mazda 323F 1.8 16V GLX
Post Reply