motoren i mazda 929??

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 929
User avatar
RX-7FD3S
Gear Head
Posts: 2871
Joined: 10 Sep 2005, 21:12
Location: Sandvollan Inderøy

motoren i mazda 929??

Post by RX-7FD3S »

Image

4 dørs 929 76mod
hvilken motor har denne?
hk?
hvor pålitelige er disse bilene ogentlig? typiske feil?
forbruk på motoren?

om det er noen her som vet så setter jeg pris på svar(vil ha meg vinterbil/regnbil) :lol:
1992 Rx-7 Type R1 100% original rx :P
1978 mazda RX-4 WAGON antrasite/black edition :D

Driving a LHD RX7 is like jerking of with your left hand. It can be done, but it just doesnt feel right ;)
the RX7: FB:financial burden FC: financial Crisis FD: financial disaster
Bart? næh, henne e luftfilter xD
User avatar
alfi
Posts: 472
Joined: 04 Aug 2005, 21:14
Location: Haugesund

Post by alfi »

1,8L (1769 cc) 83 hk forgassermotor pålitlig som bare det, men litt svake bensinpumper, forbruk? alt etter som det da men med normal bruk ca 0,8 l pr mil :)
929 ht 1975
818 stv 1975
929 ht 1976
Rx5 1978
rx7 1980
626 coupe 2.0i dohc 1989 til salgs
Coupe
Gear Head
Posts: 1894
Joined: 03 Nov 2005, 18:48

Post by Coupe »

alfi wrote:1,8L (1769 cc) 83 hk forgassermotor pålitlig som bare det, men litt svake bensinpumper, forbruk? alt etter som det da men med normal bruk ca 0,8 l pr mil :)
Men er ikke dette egentlig forgjengeren til 2.0 utgaven til og 626 og 929 m/90 hk? Og disse 90hk motorene som stod i 626/929 var ikke noe særlig. Toppen går på samtlige før 200K. Max dreiemoment kommer svært tidlig, slik at en kan kjøre på 4 omtrent hele tiden, men glad i turtall er de ikke. Har selv kjørt med denne motoren i til sammen ca.6 år (1.8-83hk), og 2.0 90 hk i 6 år etter det, og savner de ikke. Fikk de aldri under 1 liter unntatt på langkjøring, og for de fleste er langkjøring unntaket og ikke regelen.Og denne motoren på 1.8 og 83 hk er vel igjen en annen utgave av 1.6 literen på 75hk som kom i 616 og 818 stv, og da er vi tilbake til 1970, og da har motoren vært på tegnebrettet på slutten av 60 tallet.(2.0 motoren i 121 som kom i 1976 har en tanke mindre hk enn den i 626/929, men er igjen samme motor).Det virker som om Mazda satset alt på wankel, og at det er derfor at denne motoren faktisk var i bruk fra 1970-82. Mazda var hardt ute og kjøre en god stund etter oljekrisen, men med pengene som ble spyttet inn fra bank/Ford så utviklet de for sin tid de moderne av utseende men med gammel teknikk den bakhjulsdrevne 323/626 og tjente penger. 1.3 literen i 818 liker jeg mye bedre, den er kvikk. Ser at du har en del 1.8 selv+1.6:)
Aldri diesel
1975 Mazda RX4HT
mazdarx1606
Posts: 36
Joined: 08 Aug 2005, 20:13
Location: haugesund

mazda motor

Post by mazdarx1606 »

Hei Coupe.
Ser du kan masse årstall, men motor kan du ikke. Har kjørt Mazda og tuslet med mazda i hele mitt liv. Hadde 929 ht 76 mod med over 400 tusen på telleren uten problem. Far min sa eg skulle få ny motor når den var utslitt. Og eg ville ha 2 liter:-). Tappet olje av den og kjørte den uten lenge. Motor gikk og gikk. Mazda har problem med oljetettninger og ja noen toppakkninger har røket oppover tidene. Nevn ett bilmerke som ikke har hatt broblem. Har nå en Mazda pickup som arbeiderene mine kjøre. Den nærme seg nå snart en halv million uten problem. Starter å går hver dag. Tidligere har eg drevet med bilsalg. Solgt masse 626 med over 200 km i mitt liv uten problem. Eg er ikke enig med deg att Mazda har problemer med motor. Eg ser du trekker frem wankel motor, Har selv 3 biler med wankel. Er her heller ikke enig med deg, wankel har vel ett mer frynsete rykte enn stempelmotor. Kom gjerne med tanker og innspill der ute alle Mazda venner.

Kurt
RX7 1994
RX 5 1978
Eunos Cosmo 20B 1994
929 HT 1976
1500 Stv 1972
VW Touran TDI Highline skinn navi Bruksbil
Coupe
Gear Head
Posts: 1894
Joined: 03 Nov 2005, 18:48

Re: mazda motor

Post by Coupe »

mazdarx1606 wrote:Hei Coupe.
Ser du kan masse årstall, men motor kan du ikke. Har kjørt Mazda og tuslet med mazda i hele mitt liv. Hadde 929 ht 76 mod med over 400 tusen på telleren uten problem. Far min sa eg skulle få ny motor når den var utslitt. Og eg ville ha 2 liter:-). Tappet olje av den og kjørte den uten lenge. Motor gikk og gikk. Mazda har problem med oljetettninger og ja noen toppakkninger har røket oppover tidene. Nevn ett bilmerke som ikke har hatt broblem. Har nå en Mazda pickup som arbeiderene mine kjøre. Den nærme seg nå snart en halv million uten problem. Starter å går hver dag. Tidligere har eg drevet med bilsalg. Solgt masse 626 med over 200 km i mitt liv uten problem. Eg er ikke enig med deg att Mazda har problemer med motor. Eg ser du trekker frem wankel motor, Har selv 3 biler med wankel. Er her heller ikke enig med deg, wankel har vel ett mer frynsete rykte enn stempelmotor. Kom gjerne med tanker og innspill der ute alle Mazda venner.

Kurt
Angående 1.8 literen (929), så hadde jeg ikke problemer med den motoren, men det er pga at min bror vraket den første, og den andre monterte jeg en wankel i. Denne motoren hadde et veldig godt dreiemoment ved et lavt turtall og dro veldig godt, men var langt ifra noen turtallsmaskin. Fikk aldri hverken motor nr.1 eller 2 under literen på noen av de. Så ble det 2.0 (626), og denne motoren likte jeg ikke. hadde til sammen 5 motorer i de 2stk 626 jeg hadde. Hadde ekstra motorer tilgjengelig, så jeg byttet dem ut etter hvert som toppakningene gikk. Skift kjøleveske hvert år ble jeg fortalt skulle hjelpe. Bensinforbruket på en bil har jeg aldri brydd meg om, så den er grei, men max effekt ved et turtall omtrent som en diesel misliker jeg sterk, diesel som jeg på den annen side hadde helst sett aldri kom i en personbil i det hele tatt. Wankel er grei den, turtall liker den og går godt. Har aldri hatt noe problem med wankel. Skulle jeg kjøpt meg en ny bil og Mazda hadde hatt en Mazda 6 med et wankelalternativ så hadde jeg valgt den (så sant de hadde kommet med en 2 dørsutgave, siden jeg ikke kjøper 4 dørsbiler). Vil også poengtere at det det er nettopp de nevnte motorer jeg ikke liker av Mazda.F.o.m. 1983 har ikke jeg noe imot Mazdamotorer i det hele tatt. Bilene jeg hadde var en -76 og -78mod.929HT og en -80 og -82 626HT. Disse bilene kjørte jeg uavbrutt med i til sammen 16 år. Så selv om jeg ikke har greie på de, så kan jeg i allefall si at jeg aldri likte de.(motorene, utseendet på bilene likte/liker jeg særdeles godt)
Aldri diesel
1975 Mazda RX4HT
mazdarx1606
Posts: 36
Joined: 08 Aug 2005, 20:13
Location: haugesund

mazda motor.

Post by mazdarx1606 »

Forstår ingen ting eg. Det må være noe med kjørestilen din som gjør alle disse motorbyttene. Har kun skiftet en toppakkning på alle disse årene med Mazda. Det var kun min egen feil. Gassen var kun i 2 stillinger, av og på. I min 929 HT 76 står det en motor med over 200 tusen. Ingen problem med den. Tror heller ikke det vil bli det. Det e jo en fantastisk enkel motor å skru på. DIESEL I PERSONBIL. Det kan du ikke mene att det ikke skulle finnes. 9 av 10 biler som nå ruller ut fra VW konsernet er diesel. Diesel har bedre dreiemoment, går bedre, bruker mindre drivstoff og mye mer behagelig å kjøre. Rolig og avbalansert, ikke rykk og napp som en kan få i bensinmotor. Som familie bil kjører eg kun diesel. Har for tiden MB E220 Cdi stasjonsvogn 2004 mod. Fantastisk god lite støy. Nesten alle eg kjenne kjøre diesel. Med dieselpris på rett over 9 kroner og bensinpris på nesten 12 er mitt valg enkelt. Men smaken er som baken, delt i to. Det er sundt med en diskusjon. Dette er da tross alt en forumside. :D

Hilsen Kurt
RX7 1994
RX 5 1978
Eunos Cosmo 20B 1994
929 HT 1976
1500 Stv 1972
VW Touran TDI Highline skinn navi Bruksbil
Coupe
Gear Head
Posts: 1894
Joined: 03 Nov 2005, 18:48

Post by Coupe »

Ja, det kan være kjørestilen. Toppakningene klarte jeg alltid å ta på disse motorene, og noen brukte svært mye olje. En kom godt til i motorrommet, og de var enkle å skru på. Jeg er oppriktig redd for populariteten på dieselbiler! (Det mener jeg!) Alt du nevner som positivt med dieselmotor kontra bensin er riktig, og jeg sa det med overlegg litt drastisk at jeg helst ikke så de i en personbil. Det er kun en ting jeg ikke liker med diesel, og det er effektområdet den har. Dette vet jeg de aller fleste vil se på som positivt, men hos meg er det motsatt. Jeg liker en turtallsmaskin, en bensinmotor som begynner å gå virkelig godt på samme område som en diesel slutter, ved ca.4000 o/m. Så derfor vil jeg aldri kjøpe noen diesel, og håper at jeg vil få mulighet til å velge bensin i min tid som sjåfør, men er som sagt litt engstelig når jeg ser hvor populære de er.
Aldri diesel
1975 Mazda RX4HT
User avatar
Elanzer
Gear Head
Posts: 2687
Joined: 08 Aug 2005, 17:29
Location: Varhaug

Post by Elanzer »

å si at diselen er mer effektiv er nå hverfall bare tull... går ikke ann å si at en turbo disel er sprekere enn en bensin uten turbo... skal en ha turbo skal begge ha turbo :)
- Mazda 6 GH 2.2D Sport `12
- Mazda Mx5 NA 1.8 `95
x Mazda Miata NA 1.6T `91
x Mazda 323F FBA 1.8 `96
x Mazda 626 GD FE3 `88
x Mazda RX7 FC "turbo 2" `86
Coupe
Gear Head
Posts: 1894
Joined: 03 Nov 2005, 18:48

Post by Coupe »

Elanzer wrote:å si at diselen er mer effektiv er nå hverfall bare tull... går ikke ann å si at en turbo disel er sprekere enn en bensin uten turbo... skal en ha turbo skal begge ha turbo :)
Det argumentet har jeg også brukt en mange ganger når spørsmålet bensin vs diesel kommer opp (uten unntag fra dieseleiere som vil fremheve dens overlegenhet i forhold til bensin), men det virker ikke som om de vil høre på det øret. De VIL ikke sammenligne f.eks. en 2.0 TurboDiesel mot en 2.0 TurboBensin.
Aldri diesel
1975 Mazda RX4HT
vidar
Posts: 546
Joined: 05 Mar 2006, 17:24

motor

Post by vidar »

Toppakningen på min 77 ht gikk på søndag. Blårøken sto ut av potta og vannet sprutet ut av ekspansjonstanken, tempen gikk i været, og fikk den inn igjen i garasjen. Tidligere på min 77 stv gikk topp og toppakning og et par år senere hele dritten til helvete med rådebank. Kjørte med den 2 uker til toppakningen avsluttet det gildet. Satte inn en nesten ny 2 liter som nå står i garasjen og venter på en ny bil. Alle disse her var glad i olje. Har en 75 sedan som har gått 195, den bruker ikke olje, starter med en gang og oppfører seg eksemplarisk, men den har en historie av pass, vedlikehold og pen behandling. Det er nøkkelordet. Jeg mener at motoren, iallefall toppen har en svakhet i at den "vrir" seg hvis den blir for varm enten pga dårlig/lite kjøleveske eller hardt arbeid.
User avatar
RX-7FD3S
Gear Head
Posts: 2871
Joined: 10 Sep 2005, 21:12
Location: Sandvollan Inderøy

Post by RX-7FD3S »

jeg har tenkt å kansje skifte motor om jeg kjøper en, hadde vært fett med 1.6literen fra mx5 eller 1,8, bruker lite fuel og går passe godt, kompiss hadde en 1,6 med jrsc kompressor, gikk godt, hørtes godt og brukte fremdeles 0,8på mila:)
er det en vanskelig motorkonvertering tro?
1992 Rx-7 Type R1 100% original rx :P
1978 mazda RX-4 WAGON antrasite/black edition :D

Driving a LHD RX7 is like jerking of with your left hand. It can be done, but it just doesnt feel right ;)
the RX7: FB:financial burden FC: financial Crisis FD: financial disaster
Bart? næh, henne e luftfilter xD
User avatar
Mazda929power
Gear Head wanabe
Posts: 864
Joined: 31 May 2006, 22:39
Location: mandal

Post by Mazda929power »

RX-7FD3S wrote:jeg har tenkt å kansje skifte motor om jeg kjøper en, hadde vært fett med 1.6literen fra mx5 eller 1,8, bruker lite fuel og går passe godt, kompiss hadde en 1,6 med jrsc kompressor, gikk godt, hørtes godt og brukte fremdeles 0,8på mila:)
er det en vanskelig motorkonvertering tro?
hvilken bil vil du skifte maskin i?
Alt går, intet er umulig nesten.
http://www.mazda-ogn.org/forum/viewtopic.php?t=2604

1985 mazda 929 ht coupe 2.0i (gobilen)
1985 mazda 929 ht coupe 2.0 (delebiln)
1991 mitsubishi galant 1.8gli (rånebiln)

Practice makes perfect
vidar
Posts: 546
Joined: 05 Mar 2006, 17:24

motor

Post by vidar »

Ja sånn kan det gå med mazdamotor....
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mr2Nytern
Posts: 109
Joined: 26 Sep 2005, 22:00
Location: Tynset

Post by Mr2Nytern »

Først og fremst vil jeg nevne hva jeg har hatt av Mazda.

82mod 929 2.0 90hk
85mod 929 ht coupe 2.0i 120hk
84mod 929 2.0 102hk (Har denne enda)

Spesielt førstnevnte som også er mest aktuell her ble svært hardt brukt. Den brukte 1l olje annenhver dag, derfor prøvde jeg bare å ta livet av motoren i over ett år. Jeg klarte det ihvertfall ikke, måtte demontere for å slukke livsgnisten der gitt. Når en snakker om å ta toppakninger her OG at en liker turtall forstår jeg jo hva som har skjedd. Trodde motoren i min 82mod var turtallsfiendlig helt til en Mazda-guru gikk over vakuum-slanger etc. Da skal jeg si dere det ble liv i sakene igjen. Denne motoren hadde gått nesten 400k km uten noe særlig stell.

Når en begynner å kreve at en eldre gassermotor skal like turtall som en wankel er det ikke rart at toppakninger går i fleng.
Banaaaaaaaaaaaaan...

Evt balle?
User avatar
roffi
Posts: 457
Joined: 30 Jan 2006, 20:56
Location: Vikersund

Post by roffi »

RX-7FD3S wrote:jeg har tenkt å kansje skifte motor om jeg kjøper en, hadde vært fett med 1.6literen fra mx5 eller 1,8, bruker lite fuel og går passe godt, kompiss hadde en 1,6 med jrsc kompressor, gikk godt, hørtes godt og brukte fremdeles 0,8på mila:)
er det en vanskelig motorkonvertering tro?
Hvorfor ikke en 13b ?
Image

92 Mazda Rx7 TypeR

http://www.sapronics.com/
Post Reply