Lekkasje/luft på clutch

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 6, Mazda 626 og Mazda MX-6
User avatar
Tom K
Gear Head
Posts: 1465
Joined: 01 Aug 2006, 22:40
Location: Halden

Post by Tom K »

En clutch veier LITT mer enn en cd spiller vet du :lol:
User avatar
fne
Posts: 591
Joined: 02 Aug 2006, 19:23
Location: Inderøy, Nord-Trøndelag

Post by fne »

lett clutch kan komme av lekasje ja, og av luft... dette merker du ganske enkelt om du står i ro og skal i 1. gir. ikke hold på bremsen, om du får den lett i 1. gir, er det ikke noe slikt problem. derimot om det er motstand, og bilen har antydning til å ville bevege seg med en gang, da klarer du ikke å frigjøre helt. det kan være luft, lekasje, eller utslitt clutch.
Om clutchen er utslitt, vil den slure om du ligger i 5.gir og clutcher ut et halvt sek, mens du har mye gasspådrag. om den er ok, vil turtallet umiddelbart bli tvunget tilbake.

Om problemet er spes 2. gir, og delvis 3. gir, i fart, og verre ved lav temperatur, bør du sjekke girolje, samt forvente deg at synkroniseringen er slitt... har hatt det slik på min bil i 4 år, ingen problem, men kjemperask giring, det er det slutt med. må også mellomgasse ved nedgiring til 2. i hastigheter over 50.
fne.
-88 Mazda 626 2.0i 16V FE3
ca 410'000km
-94 Audi 100 2.5 tdi abt-chip
Passert 260'000
http://mazda-ogn.org/phpBB3/viewtopic.php?t=17621
User avatar
moestue
Posts: 597
Joined: 30 Jul 2006, 19:45
Location: Oslo

Post by moestue »

Når jeg står i fri og girer til 1. MED bremsen inne er den fin, men uten brems er den hard. Så ja det er enten lekkasje eller luft. Hva må jeg gjøre? Få den på verksted?
'95 Mazda 626 LX
User avatar
moestue
Posts: 597
Joined: 30 Jul 2006, 19:45
Location: Oslo

Post by moestue »

*sorry dobbeltpost*
'95 Mazda 626 LX
User avatar
moestue
Posts: 597
Joined: 30 Jul 2006, 19:45
Location: Oslo

Post by moestue »

Er lekkasje/luft i systemet alvorlig? Vanskelig å fikse? Har ikke sett no fuktighet på girkassa ved luftenippern, så kan det hende at det KUN er luft i systemet, og at jeg bare trenger å lufte clutchen?? :roll:
'95 Mazda 626 LX
jolly
Posts: 198
Joined: 16 Jun 2006, 16:09
Location: Oppland

Post by jolly »

Fyll beholderen full med vanlig bremsevæske. Sett på en gjennomsiktlig ladoratorieslage på luftenippel v/clutchus og ned i ei f.eks flaske, så slipper du søl uttover, åpne lufteplugg. Start pumping. Pump til det kommer kun væske uten luftbobler. Steng. Ferdig.
b3ndr
Posts: 330
Joined: 29 Oct 2006, 17:47
Location: Sandnes

Post by b3ndr »

jolly wrote:Fyll beholderen full med vanlig bremsevæske. Sett på en gjennomsiktlig ladoratorieslage på luftenippel v/clutchus og ned i ei f.eks flaske, så slipper du søl uttover, åpne lufteplugg. Start pumping. Pump til det kommer kun væske uten luftbobler. Steng. Ferdig.

du mener;
fyll på bremsevæske, få en til å pumpe opp trykk på clutchen for så å holde trykk på pedalen, åpne nippel så væsken kommer ut, steng nippel, pump opp trykk på nytt.
gjenta til du er sikker på at d er null luft igjen i systemet
Post Reply