Defekt Batteri\Dynamo?

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 6, Mazda 626 og Mazda MX-6
Post Reply
User avatar
Texas
Posts: 16
Joined: 04 Dec 2006, 15:44
Location: Ut i marka
Contact:

Defekt Batteri\Dynamo?

Post by Texas »

Aloha Amigos.

Jeg lurer på hvilke symptomer jeg får når batteriet på bilen min er gåent\ødelagt. Har just skiftet dynamo og bilen går når den først har startet, men virker ikke som det ladder seg under kjøring. Vist jeg kjører i ca 1time og stopper bilen, er batteriet omtrent "flatt". Når jeg kjører og samtidig slår på langlys begynner bilen å gå dårligere(fjusker og drar dårlig).
Er de noen her som har noen lure tips?
Last edited by Texas on 07 Dec 2006, 18:18, edited 1 time in total.
626 2.0i GLX 88
Guts&Glory
User avatar
fne
Posts: 591
Joined: 02 Aug 2006, 19:23
Location: Inderøy, Nord-Trøndelag

Re: Defekt Batteri?

Post by fne »

du bør få kontrollert batteriet ja... men rart at ikke dynamoen skal klare å holde spenning nok under bruk engang da..

sjekk batteriskoene, samt tilkobling på dynamo og jording i chassis, både fra batteri og motor

dessuten sjekk ladespenning om du ikke finner noe mistenkelig.

hvor gammelt er batteriet da?
fne.
-88 Mazda 626 2.0i 16V FE3
ca 410'000km
-94 Audi 100 2.5 tdi abt-chip
Passert 260'000
http://mazda-ogn.org/phpBB3/viewtopic.php?t=17621
User avatar
Tom K
Gear Head
Posts: 1465
Joined: 01 Aug 2006, 22:40
Location: Halden

Post by Tom K »

Start opp bilen å la den gå på tomgang, ta av en batteripol (mens motoren går) hvis bilen stopper så lader den ikke, hvis den fortsetter å gå, men turtallet synker litt så er det batteriet som er slutt
User avatar
Texas
Posts: 16
Joined: 04 Dec 2006, 15:44
Location: Ut i marka
Contact:

Post by Texas »

Vet ikke helt hvor gammelt batteriet er men tipper det er sånnca 5-7år.
Grunnen til at jeg tror det er batteriet er at jeg hadde store problem med å starte bilen pga en defekt bensinpumpe, og jeg måtte ladde batteriet 3-4ganger på like mange dager.
Hva er typiske symptomer når batteriet er gåent?
Last edited by Texas on 05 Dec 2006, 19:16, edited 1 time in total.
626 2.0i GLX 88
Guts&Glory
User avatar
Tom K
Gear Head
Posts: 1465
Joined: 01 Aug 2006, 22:40
Location: Halden

Post by Tom K »

Symptomene er som du beskriver i punkt en :wink:
jolly
Posts: 198
Joined: 16 Jun 2006, 16:09
Location: Oppland

Post by jolly »

Satte du inn ny eller brukt dynamo? Sjekk at batteripolene er HELT rene, likedan klemmene på + og - ledningen. Hvis batteriet ditt er 5-7 år,skal du ikke forvente så mye mer fra det i hvertfall.
User avatar
Texas
Posts: 16
Joined: 04 Dec 2006, 15:44
Location: Ut i marka
Contact:

Post by Texas »

Dynamo var brukt, men ladinga virker normal.
Begynner å bli rimelig sikker på at de er batteriet nå :wink:
Men jeg lurer på, som tidligere påpekt i tråden er de ikke underlig at dynamo ikke klarer å levere nok strøm til å drive motor + langlys? Eller er dette helt normalt?

Kjøper nytt batteri i morgen uanset Idea :idea:
626 2.0i GLX 88
Guts&Glory
User avatar
Tom K
Gear Head
Posts: 1465
Joined: 01 Aug 2006, 22:40
Location: Halden

Post by Tom K »

Det er ganske nomalt at den fusker litt når den ikke får nok strøm
User avatar
Texas
Posts: 16
Joined: 04 Dec 2006, 15:44
Location: Ut i marka
Contact:

Post by Texas »

Vell, jeg skiftet batteri og alt virket helt fint.
Men i dag når jeg skal starte, er batteriet helt flatt igjen, det var helt fint da jeg parkerte i går, og ingenting har stått på over natten.
Hva i alle dager er det som skjer? Koblet feil på dynamo?
626 2.0i GLX 88
Guts&Glory
User avatar
LMB__
Moderator
Posts: 3884
Joined: 04 Aug 2005, 05:53
Location: Oslo / Åsnes

Post by LMB__ »

kan være ett eller annet som tapper strøm fra batteriet da... noe som ikke slokker da du vrir av tenninga, har du forsterkere eller lignenede inni bilen?
Mazda 626 2.3i 16v combi -88
Skoda Kodiaq 2.0TDI 190hk 4x4 - 18
Skoda Octavia 1.8TFSI 180hk 4x4 -15
Mazda 626 2.2i 4WD combi- 90 Gone
Mazda 6 Optimum 2.2D 175hk stv -13 Gone

FE3 2.3 - Motorprosjekt
Joachim
Gear Head
Posts: 3302
Joined: 02 Mar 2006, 17:13
Location: Bergen

Post by Joachim »

Klassikeren er cdspilleren. Er den gammel?
Evt bagasjeromslysbryteren kaputt, vanskeligt å få med seg at det lyset kanskje står på.
E36 328i Coupe
x 1993 Mazda 323 GT-R
x 1992 Mazda 626 2.5i-V6
x 1991 Mazda 323 GTX
X - en haug andre
User avatar
Texas
Posts: 16
Joined: 04 Dec 2006, 15:44
Location: Ut i marka
Contact:

Post by Texas »

Nope, det er ingen cd-spiller o.l. som stjeler strøm.
Feilen sånn som jeg ser det må ligge i dynamoen.
Det er 3 ledninger koblet til dynamo, se bort i fra den som går til + på batteriet(den ledninga som står alene og festet med mutter, hva skjer om de to andre ledningene blir satt på mostatt, og ikke minst hvor går disse ledningene?
626 2.0i GLX 88
Guts&Glory
b3ndr
Posts: 330
Joined: 29 Oct 2006, 17:47
Location: Sandnes

ja..

Post by b3ndr »

det virker jo som om du har utlading i bilen din, det du gjør er å ta av minuspolen på batteriet og finner fram multimeter, still dette på 20 ampere å mål mellom minuspol og polskoen, her skal det normalt komme opp 0,02ampere.
får du opp mer enn 0,02 har du utlading, og da kan du begynne systematisk å trekke ut en å en sikring å se om multimeteret går ned til 0,02. når du finner sikringen som får amperen ned til dette nivået har du funnet "synderen" som tapper batteriet ditt for strøm.
lykke til :)
User avatar
Texas
Posts: 16
Joined: 04 Dec 2006, 15:44
Location: Ut i marka
Contact:

Re: ja..

Post by Texas »

b3ndr wrote:det virker jo som om du har utlading i bilen din

No shit Sherlock :wink:

Jeg er rimelig sikker på at det er noe med dynamoen, og siden koblingene var forskjelig på de to dynamoene jeg byttet måtte jeg ta en råsjangs..
Så kan noen svare meg på følgende: Det er 3 ledninger koblet til dynamo, se bort i fra den som går til + på batteriet(den ledninga som står alene og festet med mutter, hva skjer om de to andre ledningene blir satt på mostatt, og ikke minst hvor går disse ledningene?
626 2.0i GLX 88
Guts&Glory
User avatar
Texas
Posts: 16
Joined: 04 Dec 2006, 15:44
Location: Ut i marka
Contact:

Post by Texas »

Fant svaret selv..... :)
Når de to ledningene blir koblet motsat vil batteriet lade seg ut når motoren ikke er igang....
BTW. Hvordan kommer man best til for å skifte bensinpumpe på en 626 2.0i 89?
626 2.0i GLX 88
Guts&Glory
Post Reply