Defekt Batteri\Dynamo?
Defekt Batteri\Dynamo?
Aloha Amigos.
Jeg lurer på hvilke symptomer jeg får når batteriet på bilen min er gåent\ødelagt. Har just skiftet dynamo og bilen går når den først har startet, men virker ikke som det ladder seg under kjøring. Vist jeg kjører i ca 1time og stopper bilen, er batteriet omtrent "flatt". Når jeg kjører og samtidig slår på langlys begynner bilen å gå dårligere(fjusker og drar dårlig).
Er de noen her som har noen lure tips?
Jeg lurer på hvilke symptomer jeg får når batteriet på bilen min er gåent\ødelagt. Har just skiftet dynamo og bilen går når den først har startet, men virker ikke som det ladder seg under kjøring. Vist jeg kjører i ca 1time og stopper bilen, er batteriet omtrent "flatt". Når jeg kjører og samtidig slår på langlys begynner bilen å gå dårligere(fjusker og drar dårlig).
Er de noen her som har noen lure tips?
Last edited by Texas on 07 Dec 2006, 18:18, edited 1 time in total.
626 2.0i GLX 88
Guts&Glory
Guts&Glory
Re: Defekt Batteri?
du bør få kontrollert batteriet ja... men rart at ikke dynamoen skal klare å holde spenning nok under bruk engang da..
sjekk batteriskoene, samt tilkobling på dynamo og jording i chassis, både fra batteri og motor
dessuten sjekk ladespenning om du ikke finner noe mistenkelig.
hvor gammelt er batteriet da?
sjekk batteriskoene, samt tilkobling på dynamo og jording i chassis, både fra batteri og motor
dessuten sjekk ladespenning om du ikke finner noe mistenkelig.
hvor gammelt er batteriet da?
fne.
-88 Mazda 626 2.0i 16V FE3
ca 410'000km
-94 Audi 100 2.5 tdi abt-chip
Passert 260'000
http://mazda-ogn.org/phpBB3/viewtopic.php?t=17621
-88 Mazda 626 2.0i 16V FE3
ca 410'000km
-94 Audi 100 2.5 tdi abt-chip
Passert 260'000
http://mazda-ogn.org/phpBB3/viewtopic.php?t=17621
Vet ikke helt hvor gammelt batteriet er men tipper det er sånnca 5-7år.
Grunnen til at jeg tror det er batteriet er at jeg hadde store problem med å starte bilen pga en defekt bensinpumpe, og jeg måtte ladde batteriet 3-4ganger på like mange dager.
Hva er typiske symptomer når batteriet er gåent?
Grunnen til at jeg tror det er batteriet er at jeg hadde store problem med å starte bilen pga en defekt bensinpumpe, og jeg måtte ladde batteriet 3-4ganger på like mange dager.
Hva er typiske symptomer når batteriet er gåent?
Last edited by Texas on 05 Dec 2006, 19:16, edited 1 time in total.
626 2.0i GLX 88
Guts&Glory
Guts&Glory
Dynamo var brukt, men ladinga virker normal.
Begynner å bli rimelig sikker på at de er batteriet nå
Men jeg lurer på, som tidligere påpekt i tråden er de ikke underlig at dynamo ikke klarer å levere nok strøm til å drive motor + langlys? Eller er dette helt normalt?
Kjøper nytt batteri i morgen uanset Idea
Begynner å bli rimelig sikker på at de er batteriet nå
Men jeg lurer på, som tidligere påpekt i tråden er de ikke underlig at dynamo ikke klarer å levere nok strøm til å drive motor + langlys? Eller er dette helt normalt?
Kjøper nytt batteri i morgen uanset Idea
626 2.0i GLX 88
Guts&Glory
Guts&Glory
kan være ett eller annet som tapper strøm fra batteriet da... noe som ikke slokker da du vrir av tenninga, har du forsterkere eller lignenede inni bilen?
Mazda 626 2.3i 16v combi -88
Skoda Kodiaq 2.0TDI 190hk 4x4 - 18
Skoda Octavia 1.8TFSI 180hk 4x4 -15
Mazda 626 2.2i 4WD combi- 90 Gone
Mazda 6 Optimum 2.2D 175hk stv -13 Gone
FE3 2.3 - Motorprosjekt
Skoda Kodiaq 2.0TDI 190hk 4x4 - 18
Skoda Octavia 1.8TFSI 180hk 4x4 -15
Mazda 626 2.2i 4WD combi- 90 Gone
Mazda 6 Optimum 2.2D 175hk stv -13 Gone
FE3 2.3 - Motorprosjekt
Nope, det er ingen cd-spiller o.l. som stjeler strøm.
Feilen sånn som jeg ser det må ligge i dynamoen.
Det er 3 ledninger koblet til dynamo, se bort i fra den som går til + på batteriet(den ledninga som står alene og festet med mutter, hva skjer om de to andre ledningene blir satt på mostatt, og ikke minst hvor går disse ledningene?
Feilen sånn som jeg ser det må ligge i dynamoen.
Det er 3 ledninger koblet til dynamo, se bort i fra den som går til + på batteriet(den ledninga som står alene og festet med mutter, hva skjer om de to andre ledningene blir satt på mostatt, og ikke minst hvor går disse ledningene?
626 2.0i GLX 88
Guts&Glory
Guts&Glory
ja..
det virker jo som om du har utlading i bilen din, det du gjør er å ta av minuspolen på batteriet og finner fram multimeter, still dette på 20 ampere å mål mellom minuspol og polskoen, her skal det normalt komme opp 0,02ampere.
får du opp mer enn 0,02 har du utlading, og da kan du begynne systematisk å trekke ut en å en sikring å se om multimeteret går ned til 0,02. når du finner sikringen som får amperen ned til dette nivået har du funnet "synderen" som tapper batteriet ditt for strøm.
lykke til
får du opp mer enn 0,02 har du utlading, og da kan du begynne systematisk å trekke ut en å en sikring å se om multimeteret går ned til 0,02. når du finner sikringen som får amperen ned til dette nivået har du funnet "synderen" som tapper batteriet ditt for strøm.
lykke til
Re: ja..
b3ndr wrote:det virker jo som om du har utlading i bilen din
No shit Sherlock
Jeg er rimelig sikker på at det er noe med dynamoen, og siden koblingene var forskjelig på de to dynamoene jeg byttet måtte jeg ta en råsjangs..
Så kan noen svare meg på følgende: Det er 3 ledninger koblet til dynamo, se bort i fra den som går til + på batteriet(den ledninga som står alene og festet med mutter, hva skjer om de to andre ledningene blir satt på mostatt, og ikke minst hvor går disse ledningene?
626 2.0i GLX 88
Guts&Glory
Guts&Glory