Frontdempere Xedos9

Teknisk diskusjon og spørsmål om andre modeller enn dem listet ovenfor.
Post Reply
oasys
Posts: 35
Joined: 03 May 2007, 08:41
Location: Oslo

Frontdempere Xedos9

Post by oasys »

xedosen nærmer seg 200000km nå, og det er åpenbart at den trenger nye støtdempere på alle fire hjul.
Problemet er at jeg ikke klarer å finne frontdempere noe sted. Selv ikke KYB sin katalog har dem oppført, kun bakdemperne.
Finnes det dempere til en annen bil man kan bruke isteden?
Mvh oasys
oasys
Posts: 35
Joined: 03 May 2007, 08:41
Location: Oslo

Re: Frontdempere Xedos9

Post by oasys »

Nå ser det ut som problemet løser seg: coilovers fra K-Sport er bestilt!
Kan like gjerne bruke det, som å bytte de 4 støtdempere. Noe dyrere, men da får jeg senket bilen litt også. Genialt!

-oasys
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: Frontdempere Xedos9

Post by Zepticon »

oasys wrote:Nå ser det ut som problemet løser seg: coilovers fra K-Sport er bestilt!
Kan like gjerne bruke det, som å bytte de 4 støtdempere. Noe dyrere, men da får jeg senket bilen litt også. Genialt!

-oasys
Er dette utgaven med TUV?
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
oasys
Posts: 35
Joined: 03 May 2007, 08:41
Location: Oslo

Re: Frontdempere Xedos9

Post by oasys »

Hm, de spesifiserer i hvertfall at de er tuv-godkjente på hjemmesiden. Finnes det 2 varianter?
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: Frontdempere Xedos9

Post by Zepticon »

oasys wrote:Hm, de spesifiserer i hvertfall at de er tuv-godkjente på hjemmesiden. Finnes det 2 varianter?
Ja, tror det finnes to. Den uten tuv er halvparten så dyr nesten:)
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
oasys
Posts: 35
Joined: 03 May 2007, 08:41
Location: Oslo

Re: Frontdempere Xedos9

Post by oasys »

Bestilte dem fra USA ettersom den tyske avdelingen var utsolgt. Litt billigere, men ikke halvparten når mva+frakt blir med i sluttsummen.
Satan, da er de neppe med tüv-papirer og dermed vanskelig å få godkjent her..?
Blir vel å skifte tilbake til originale før hver eu da, hehe :D
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: Frontdempere Xedos9

Post by Zepticon »

oasys wrote:Bestilte dem fra USA ettersom den tyske avdelingen var utsolgt. Litt billigere, men ikke halvparten når mva+frakt blir med i sluttsummen.
Satan, da er de neppe med tüv-papirer og dermed vanskelig å få godkjent her..?
Blir vel å skifte tilbake til originale før hver eu da, hehe :D
Tror ikke de fra usa har tuv nei. Så da er det tilbake til orginalt hver EU:) ikke at det er noe problem, tar en liten time å skifte alle 4:)
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
FIS-X
Posts: 346
Joined: 12 Apr 2012, 13:31
Location: Nordmøre

Re: Frontdempere Xedos9

Post by FIS-X »

For å bruke orginale støtdempere må han jo og ha ett sett som er brukbar, utslitte støtdempere går ikke igjennom eu, så da er han i teorien tilbake til scratch :P
-95 Mazda 626 GE 2.5l v6 GT
oasys
Posts: 35
Joined: 03 May 2007, 08:41
Location: Oslo

Re: Frontdempere Xedos9

Post by oasys »

Du har selvfølgelig rett. Huff!

Når det er sagt, får jeg inntrykk at TüV-papirer ikke nødvendigvis medfører godgjennelse hos BT. Det er heller ikke slik at andre test-institusjoner er uten tyngde ifht. godkjennelse. Slik tolker ihvertfall jeg dette rundskrivet hos BT:

3.2.2 Krav til dokumentasjon ved senking av bil
Det finnes flere laboratorium, organisasjoner, testsenter mv som dokumenterer senkesett på ulike bilmodeller. Når det gjelder dokumentasjon fra disse bør denne behandles på lik linje med det som nevnes nedenfor mht til TÜV. I tillegg bør det gjøres en vurdering av hvorvidt de kan betraktes som ”uavhengig, kompetent laboratorium”.

En del senkesett blir forevist sammen med en Teilegutachten fra TÜV. Dette er ikke en endelig godkjennelse, men snarere en anvisning og anbefaling til de som endelig skal godkjenne senkesettet på bilen. Vegdirektoratet viser til at TÜV dokumentasjon som underlag for godkjenning av senkesett aksepteres dersom dokumentasjonene kan knyttes til den biltypen/modellen som er ombygd og at samtlige relevante punkter i dokumentasjonen er oppfylt. SFOOR anser at TÜV-dokumentasjon i de fleste tilfeller tilfredsstiller krav om dokumentasjon i kjøretøyforskriften § 7-2 nr. 7.

Erfaringer har vist at siden disse dokumentene er på tysk, har bileiere i liten grad lest gjennom dokumentasjonen før de foreviser kjøretøyet til kontroll. Mange har også den oppfatningen at TÜV papirene er en godkjenning uten andre forbehold. Vi opplever derfor at enkelte ombygginger ikke følger de retningslinjene som beskrives i TÜV dokumentasjonen. Da utstedes kontrollseddel, slik at disse forholdene kan rettes opp før godkjenning.


Men hva om jeg stiller coiloverne på originalhøyde, slik at resultatet blir som om man bruker fabrikkdemperne? Da burde det ikke være plagsomt for Eu ?
Det er tydeligvis åpent for bruk av skjønn hos kontrollinstansene, og hva som godkjennes vil da også variere fra sted til sted. Forhåpentligvis vil moderat senking (3-4 cm) og ingen ekstreme hjuldimensjoner gjøre at ihvertfall eu-kontrollen går glatt...
Post Reply