xedosen nærmer seg 200000km nå, og det er åpenbart at den trenger nye støtdempere på alle fire hjul.
Problemet er at jeg ikke klarer å finne frontdempere noe sted. Selv ikke KYB sin katalog har dem oppført, kun bakdemperne.
Finnes det dempere til en annen bil man kan bruke isteden?
Mvh oasys
Frontdempere Xedos9
Re: Frontdempere Xedos9
Nå ser det ut som problemet løser seg: coilovers fra K-Sport er bestilt!
Kan like gjerne bruke det, som å bytte de 4 støtdempere. Noe dyrere, men da får jeg senket bilen litt også. Genialt!
-oasys
Kan like gjerne bruke det, som å bytte de 4 støtdempere. Noe dyrere, men da får jeg senket bilen litt også. Genialt!
-oasys
Re: Frontdempere Xedos9
Er dette utgaven med TUV?oasys wrote:Nå ser det ut som problemet løser seg: coilovers fra K-Sport er bestilt!
Kan like gjerne bruke det, som å bytte de 4 støtdempere. Noe dyrere, men da får jeg senket bilen litt også. Genialt!
-oasys
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
Re: Frontdempere Xedos9
Hm, de spesifiserer i hvertfall at de er tuv-godkjente på hjemmesiden. Finnes det 2 varianter?
Re: Frontdempere Xedos9
Ja, tror det finnes to. Den uten tuv er halvparten så dyr nesten:)oasys wrote:Hm, de spesifiserer i hvertfall at de er tuv-godkjente på hjemmesiden. Finnes det 2 varianter?
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
Re: Frontdempere Xedos9
Bestilte dem fra USA ettersom den tyske avdelingen var utsolgt. Litt billigere, men ikke halvparten når mva+frakt blir med i sluttsummen.
Satan, da er de neppe med tüv-papirer og dermed vanskelig å få godkjent her..?
Blir vel å skifte tilbake til originale før hver eu da, hehe
Satan, da er de neppe med tüv-papirer og dermed vanskelig å få godkjent her..?
Blir vel å skifte tilbake til originale før hver eu da, hehe
Re: Frontdempere Xedos9
Tror ikke de fra usa har tuv nei. Så da er det tilbake til orginalt hver EU:) ikke at det er noe problem, tar en liten time å skifte alle 4:)oasys wrote:Bestilte dem fra USA ettersom den tyske avdelingen var utsolgt. Litt billigere, men ikke halvparten når mva+frakt blir med i sluttsummen.
Satan, da er de neppe med tüv-papirer og dermed vanskelig å få godkjent her..?
Blir vel å skifte tilbake til originale før hver eu da, hehe
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
Re: Frontdempere Xedos9
For å bruke orginale støtdempere må han jo og ha ett sett som er brukbar, utslitte støtdempere går ikke igjennom eu, så da er han i teorien tilbake til scratch
-95 Mazda 626 GE 2.5l v6 GT
Re: Frontdempere Xedos9
Du har selvfølgelig rett. Huff!
Når det er sagt, får jeg inntrykk at TüV-papirer ikke nødvendigvis medfører godgjennelse hos BT. Det er heller ikke slik at andre test-institusjoner er uten tyngde ifht. godkjennelse. Slik tolker ihvertfall jeg dette rundskrivet hos BT:
3.2.2 Krav til dokumentasjon ved senking av bil
Det finnes flere laboratorium, organisasjoner, testsenter mv som dokumenterer senkesett på ulike bilmodeller. Når det gjelder dokumentasjon fra disse bør denne behandles på lik linje med det som nevnes nedenfor mht til TÜV. I tillegg bør det gjøres en vurdering av hvorvidt de kan betraktes som ”uavhengig, kompetent laboratorium”.
En del senkesett blir forevist sammen med en Teilegutachten fra TÜV. Dette er ikke en endelig godkjennelse, men snarere en anvisning og anbefaling til de som endelig skal godkjenne senkesettet på bilen. Vegdirektoratet viser til at TÜV dokumentasjon som underlag for godkjenning av senkesett aksepteres dersom dokumentasjonene kan knyttes til den biltypen/modellen som er ombygd og at samtlige relevante punkter i dokumentasjonen er oppfylt. SFOOR anser at TÜV-dokumentasjon i de fleste tilfeller tilfredsstiller krav om dokumentasjon i kjøretøyforskriften § 7-2 nr. 7.
Erfaringer har vist at siden disse dokumentene er på tysk, har bileiere i liten grad lest gjennom dokumentasjonen før de foreviser kjøretøyet til kontroll. Mange har også den oppfatningen at TÜV papirene er en godkjenning uten andre forbehold. Vi opplever derfor at enkelte ombygginger ikke følger de retningslinjene som beskrives i TÜV dokumentasjonen. Da utstedes kontrollseddel, slik at disse forholdene kan rettes opp før godkjenning.
Men hva om jeg stiller coiloverne på originalhøyde, slik at resultatet blir som om man bruker fabrikkdemperne? Da burde det ikke være plagsomt for Eu ?
Det er tydeligvis åpent for bruk av skjønn hos kontrollinstansene, og hva som godkjennes vil da også variere fra sted til sted. Forhåpentligvis vil moderat senking (3-4 cm) og ingen ekstreme hjuldimensjoner gjøre at ihvertfall eu-kontrollen går glatt...
Når det er sagt, får jeg inntrykk at TüV-papirer ikke nødvendigvis medfører godgjennelse hos BT. Det er heller ikke slik at andre test-institusjoner er uten tyngde ifht. godkjennelse. Slik tolker ihvertfall jeg dette rundskrivet hos BT:
3.2.2 Krav til dokumentasjon ved senking av bil
Det finnes flere laboratorium, organisasjoner, testsenter mv som dokumenterer senkesett på ulike bilmodeller. Når det gjelder dokumentasjon fra disse bør denne behandles på lik linje med det som nevnes nedenfor mht til TÜV. I tillegg bør det gjøres en vurdering av hvorvidt de kan betraktes som ”uavhengig, kompetent laboratorium”.
En del senkesett blir forevist sammen med en Teilegutachten fra TÜV. Dette er ikke en endelig godkjennelse, men snarere en anvisning og anbefaling til de som endelig skal godkjenne senkesettet på bilen. Vegdirektoratet viser til at TÜV dokumentasjon som underlag for godkjenning av senkesett aksepteres dersom dokumentasjonene kan knyttes til den biltypen/modellen som er ombygd og at samtlige relevante punkter i dokumentasjonen er oppfylt. SFOOR anser at TÜV-dokumentasjon i de fleste tilfeller tilfredsstiller krav om dokumentasjon i kjøretøyforskriften § 7-2 nr. 7.
Erfaringer har vist at siden disse dokumentene er på tysk, har bileiere i liten grad lest gjennom dokumentasjonen før de foreviser kjøretøyet til kontroll. Mange har også den oppfatningen at TÜV papirene er en godkjenning uten andre forbehold. Vi opplever derfor at enkelte ombygginger ikke følger de retningslinjene som beskrives i TÜV dokumentasjonen. Da utstedes kontrollseddel, slik at disse forholdene kan rettes opp før godkjenning.
Men hva om jeg stiller coiloverne på originalhøyde, slik at resultatet blir som om man bruker fabrikkdemperne? Da burde det ikke være plagsomt for Eu ?
Det er tydeligvis åpent for bruk av skjønn hos kontrollinstansene, og hva som godkjennes vil da også variere fra sted til sted. Forhåpentligvis vil moderat senking (3-4 cm) og ingen ekstreme hjuldimensjoner gjøre at ihvertfall eu-kontrollen går glatt...