Mulig motorhavari, Mazda Demio

Teknisk diskusjon og spørsmål om andre modeller enn dem listet ovenfor.
Post Reply
bearcat
Posts: 2
Joined: 31 Oct 2013, 22:46

Mulig motorhavari, Mazda Demio

Post by bearcat »

Jeg har en -99 modell Mazda Demio, som har gjort en god jobb og så langt har kjørt drøye 260.000.
Men i dag, i køen på vei hjem fra jobb, så kom det brått en rar ulyd, og noen rare vibrasjoner, samtidig som at motorefekten ble nesten borte.
Det hørtes ut som om bilen gikk på 2,5 sylindre, og kaklet som bare det og det luktet litt drivstoff.
Det føltes som om den kunne kvelses når som helst, så jeg måtte sørge for å holde turtallet jevnt over 2000, noe som ikke var lett i kø-kjøringen

Til tross for dette, klarte jeg å fortsette hjem, hvor jeg fikk parkert bilen.
Jeg misstenker at det kan være register-reima, som kan ha hoppet over en tann eller to, da den burde vært byttet for en lang stund tilbake.

Da kommer jeg til spørsmålet, er motoren i min bil av den typen som kan "overleve" noe sånt,
eller er det garantert et kostbart havari av ventiler, stempler, sylindre osv. dersom det "kun" var reima som hoppet over ?

Jeg vet at dere sikkert ikke kan si noe helt konkret, uten at noen har sett på skaden, men er mest ute etter å vite om dere har
noen slike erfaringer med den motortypen som sitter i min bil.
Det er etter hva jeg kan lese meg frem til, en 1.3 16V, B3 motor på 53kW.


PS.
Dette ble dessverre min første post her, så hvis det er noe jeg har glemt å ta med, så spør.
User avatar
Atleladden
Posts: 559
Joined: 03 Jul 2006, 00:19
Location: Skarnes og Oslo

Re: Mulig motorhavari, Mazda Demio

Post by Atleladden »

Hei
Jeg vurderer Demio som pendlebil og er veldig spent på hvordan det gikk!?
81 mod 929L sedan -solgt :(
86 mod 929 ht coupe
55 mod Volvo 444 Langtidsprosjekt!
00 Mercedes Ml w163 Arbeidsbil, konebil - solgt :D aldri opplevd så mange dyre feil på en bil før :O
2013 beetle cabriolet 1.2t konebil.
FIS-X
Posts: 346
Joined: 12 Apr 2012, 13:31
Location: Nordmøre

Re: Mulig motorhavari, Mazda Demio

Post by FIS-X »

Har bilen en B-serie motor så går det bra om registerreima ryker hvis det er det du lurer på ;)
-95 Mazda 626 GE 2.5l v6 GT
bearcat
Posts: 2
Joined: 31 Oct 2013, 22:46

Re: Mulig motorhavari, Mazda Demio

Post by bearcat »

Hei igjen,
glemte helt bort at jeg hadde postet dette her.

Til info: det gikk bra, langt bedre enn forventet....
Når jeg tok motet til meg, og kikket under panseret, hva fant jeg der ?




En flau fail, men bedre å dele, for andre å ta lærdom.
En tennplugg som hang og slang i kabelen sin :-D det var hele feilen!
Skrudde den inn, vred om tenningen og alt var tilbake til normalt.


Kjørte den et års tid til, uten tekniske problemer, men siden rusten begynte å komme, og det nærmet seg ny EU kontroll,
bestemte jeg (les kona), at det var på tide med en utskiftning.
Så, da den hadde passert 275.000km på telleren, (var på knapt 60k når den ble kjøpt) ble det handlet inn en splitter ny Mazda 2 Edition -14 modell.
Er fornøyd, men ville ikke vært engstelig for å ha en Demio som "bruks-bil", da den ellers ikke lagde noe problemer å prate om på den tiden jeg hadde den.
User avatar
Atleladden
Posts: 559
Joined: 03 Jul 2006, 00:19
Location: Skarnes og Oslo

Re: Mulig motorhavari, Mazda Demio

Post by Atleladden »

Bra det gikk så bra da, bilen ble solgt eller hugget? Ellers er jeg interessert:)
Jeg har fortsatt ikke funnet min neste mazda. Må helst selge eller bytte bort en: VW Beetle cab 2013 1,2t DSG først, men det skulle bli enklere nå som våren kommer.
81 mod 929L sedan -solgt :(
86 mod 929 ht coupe
55 mod Volvo 444 Langtidsprosjekt!
00 Mercedes Ml w163 Arbeidsbil, konebil - solgt :D aldri opplevd så mange dyre feil på en bil før :O
2013 beetle cabriolet 1.2t konebil.
Post Reply