mulig havari?

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt og RX-8
Post Reply
wankelkongen
Posts: 3
Joined: 18 May 2015, 11:38

mulig havari?

Post by wankelkongen »

hei
var ute å kjørte min rx8 i dag da jeg bestemte meg får å ta en liten aks test. da jeg kom inn i en tunell girte jeg ned å gasset på, merket da tydelig at bilen gikk dårlig over 5tusen omdreininger. da jeg girte til 5.gir og sakket ned kom motorlappa på og bilen gikk ujevnt (nøkkete) jeg bestemte meg får å stoppe å se om motorlape slukket hvis jeg startet den på nytt men da jeg svingte inn stoppet bilen og startet ikke mer :(

bilen har vært tungstartet når den er varm en stund, starter men må dra den noen sekunder lengere. i tilleg har den hatt ettertenning når jeg ruser den og slipper gassen i fri.

etter jeg kjøpte bilen har jeg kjørt ca10.000km med den så det er kjedelig om det er motor ras nå. har skiftet olje og filter en gang, plugger og ledninger var nye når jeg kjøpte bilen, har også papirer på ny startmotor med mere rpm siden dette er en 04mod.

har lest litt her på forumet men finner ingen tilfeller akkurat som min. har sett at coiler kan være ett problem men da skall vell ikke bilen stoppe plutselig?

håper noen har erfaringer og dele (kansje lingnende sitivasjoner)? :)
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: mulig havari?

Post by Zepticon »

Første bud er å sjekke de tre basistingene en motor trenger:
- Bensin
- Gnist
- Kompressjon


1 - Sjekk om det kommer bensin inn i motoren gjøres ved å ta ut pluggene, la bilen stå et døgn for å lufte ut evt bensin i motor, og så prøve å starte den mens du holder et papirover plugghullet. kommer det bensin ut får mootren bensin. Sjekk begge rotorer.

2 - Sjekk om pluggene får strøm. Det gjør du med å ta dem ut, koble ut bensinpumpen (sikring/rele/plugg) og så dra om starteren. Sjekk om alle pluggene gnister når du holder dem mot motoren

3 - Om begge over funker, kan man begynne å anta motorras eller lignende. Sjekk kompressjon på beggerotorne, og finn ut om noe er galt.


Hvor holder du til? Skal være en del Wankelguruer både på østlandet og sørlandet.
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
wankelkongen
Posts: 3
Joined: 18 May 2015, 11:38

Re: mulig havari?

Post by wankelkongen »

Takker for svar. Holder til 16mil ut får Tromsø så det er nåkk ikke mange Wankel guruer her :wink:
User avatar
RE-Tek
Posts: 521
Joined: 27 Nov 2006, 17:33
Location: Drammen

Re: mulig havari?

Post by RE-Tek »

hei

fine tips over her, men ville aller først prøvd det letteste: siden du fikk opp motorlampesymbol ville jeg lånt en slik universal OBD scanner, med denne tilkoblet i porten i bilen kan du lese ut feilkoder med en app / program på mobilen.

en motor kan godt "havarere mekanisk" men likevel ikke gi noe feilvarsel ( lampe etc ), så siden du har vært så heldig å få opp det på din, ville jeg benyttet muligheten til å lese av denne først.
1991 Rx-7 13BRE

Motorer overhalles/bygges

Potensielt for salg:
13b REW - 13B Renesis msp high power - 20B - 12A`s
wankelkongen
Posts: 3
Joined: 18 May 2015, 11:38

Re: mulig havari?

Post by wankelkongen »

motoren er nåkk ikke gåen. bilen starter når den er kald, har ikke prøvd å få opp temperaturen fordi jeg skal få sjekket komp først. motorlampa er blitt borte men tror feilen er elektronisk da det kom litt røyk opp fra panseret da jeg åpnet det etter bilen stoppet
Sauris92
Posts: 2
Joined: 06 May 2016, 17:18

Re: mulig havari?

Post by Sauris92 »

Hei

Fikk du bilen opp å gå?
Hadde et ganske likt problem der jeg kom ut av en tunell, mistet motorkraft, svinget til siden og bilen stoppet.

Motoren var moden for overhaling så dette ble gjort og div. Andre deler ble byttet men virker som feilen ligger der enda.
Klarte å få start på bilen med å trillstarte den men den gjekk dårlig.

Noen tips?
User avatar
RX-7FD3S
Gear Head
Posts: 2871
Joined: 10 Sep 2005, 21:12
Location: Sandvollan Inderøy

Re: mulig havari?

Post by RX-7FD3S »

er ikke gjengangerfeilen på rx-8 råttne coiler?
1992 Rx-7 Type R1 100% original rx :P
1978 mazda RX-4 WAGON antrasite/black edition :D

Driving a LHD RX7 is like jerking of with your left hand. It can be done, but it just doesnt feel right ;)
the RX7: FB:financial burden FC: financial Crisis FD: financial disaster
Bart? næh, henne e luftfilter xD
Post Reply