Ulyd (gnikkelyd) ved bremsing i sakte fart

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 5, Mazda CX-5 og Mazda CX-7
Post Reply
JoBo
Posts: 11
Joined: 20 May 2015, 14:09

Ulyd (gnikkelyd) ved bremsing i sakte fart

Post by JoBo »

I forbindelse med 20000 km service påpekte jeg ved levering av bilen (CX5 2,2 D 2015) til verkstedet at det var en gnikkende lyd fra bremsene. Lyden kommer ved meget sakte fart rett før bilen stopper og ved sakte igangkjøring uavhengig av vær og føreforhold. Gnikkelyden har vært der siden bilen ble levert ny. Har aldri opplevet slike lyder på noen av de andre bilene jeg har kjørt. Mekaniker ga i forbindelse med service beskjed om at slitasje og bremsenes tilstand var som normalt og at ulyden var å betrakte som normal "arbeidslyd" fra bremsene. Synes ikke svaret var tilfredsstillende. Andre som har opplevet det samme eller har forslag til utbedring av gnikkelydene?
laukus
Posts: 2
Joined: 04 Jul 2016, 18:44

Re: Ulyd (gnikkelyd) ved bremsing i sakte fart

Post by laukus »

Jeg kjenner meg igjen i beskrivelsen av lyden. Har det samme på min CX5 Bensin 2013.
wknickersen
Posts: 3
Joined: 29 Jul 2016, 07:36

Re: Ulyd (gnikkelyd) ved bremsing i sakte fart

Post by wknickersen »

Samme på min 2016-modell også. Var der helt fra jeg hentet bilen som ny. Tenkte det ville forsvinne etter hvert som bremseskiver og -klosser fikk slitt seg litegrann til. Men der er det fortsatt.
User avatar
Rogern62
Posts: 2
Joined: 03 Jun 2013, 13:46

Re: Ulyd (gnikkelyd) ved bremsing i sakte fart

Post by Rogern62 »

Har hatt det samme problemet. og det endte med at bremseskivene ble utslitt etter kun 50000km
jeg kontaktet Mazda Norge,de sa det var et problem med heng i bremser slik at skiver er blitt slitt raksere enn normalt på CX 5 modellen. Fikk utbedret det på garantien etter at jeg hadde vært i kontakt med de.
losten
Posts: 19
Joined: 04 Jan 2015, 03:09

Re: Ulyd (gnikkelyd) ved bremsing i sakte fart

Post by losten »

Har dette jeg også på min 2014 modell. Mener jeg har hatt dette på biler før mulig det også var Mazda husker ikke helt. Men synes egentlig ikke det er veldig plagsomt.
Jahan
Posts: 48
Joined: 28 Feb 2013, 20:36

Re: Ulyd (gnikkelyd) ved bremsing i sakte fart

Post by Jahan »

Har også dette velkjente problemet, selv nå etter pinlig nøyaktig skifting og montering av nye klosser og bremseskiver. Problemet har vært der fra bilen var ny. Mekanikker sa dette var noe som gikk igjen på flere bil merker men at lyden dessverre var mer markant på CX-5. Ikke noen løsning på dette. Må leve med det så lenge man har en CX-5 sa han. Skikkelig irriterende ved stillestående rush trafikk /smyg kjøring. Nesten alle passasjerer har kommentert dette.
Post Reply