Skade differensial
Skade differensial
Noen her på forumet som har opplevd havari på differensial (Mazda CX-5 2,2 AWD 2012 modell)? Min røk på 85000 km, tre mnd over garantiutløp.
Re: Skade differensial
CX52013,
Har stygge ulyder og lugging, kjennes ut som bak mot høyre side. Noen ganger smeller det skikkelig. Hvordan merket du havari? Brått eller var det ulyder først?
Har stygge ulyder og lugging, kjennes ut som bak mot høyre side. Noen ganger smeller det skikkelig. Hvordan merket du havari? Brått eller var det ulyder først?
Re: Skade differensial
Hei, jeg fikk opp rød varsellampe på "4WD kontroll påkrevd" (eller noe tilsvarende, husker ikke eksakt). Ikke noen ulyder eller annet som tilsa at noe var galt. Viste seg at det hadde kommet fukt i differensialen. De mente at det måtte være fuktighet som hadde kommet ned gjennom utluftning som går opp i bagasjerom. Jeg har ikke hatt noe fuktighet der, så ser ikke helt hvordan det kan ha skjedd.
Re: Skade differensial
Hei,
Ok takk. Har ikke fått noe varsel, men kan virke som det er noe med drivverk. De skal feilsøke videre på det så får vi se.
Ok takk. Har ikke fått noe varsel, men kan virke som det er noe med drivverk. De skal feilsøke videre på det så får vi se.
Re: Skade differensial
Kanskje et alternativ å tegne maskinskadeforsikring (for etter at garantien er utløpt, til bilen er 8 år) om man merker ulyder og/eller lugging fra drivlinjen. Lukter store utgifter om noen av hovedkomponentene på drivlinjen ryker.
Re: Skade differensial
Det står i brukermanualen at olja i differensialen på bakakselen må skiftes om du har vadet i høyt vann. Det er en avlufting som jeg tror ender opp under reservehjulsbrønnen hvor vannet trenger inn og renner ned i differensialen. Lett å skifte olje selv. Google litt så finner du videoklipp.
Re: Skade differensial
Hei!
Fant du ut hva det var? Det høres veldig lik det jeg opplever med min Mazda. Det viser seg å være veldig vanskelig å diagnostisere. Det hadde vært til stor hjelp om du kunne dele din erfaring her. Det kan være flere som lurer.
-
- Posts: 1
- Joined: 23 Jan 2020, 15:24
Re: Skade differensial
Det er dessverre ganske "vanlig" med havari på bakdiff på CX-5... Har du sjekket oljen i diffen? Ville tappet av og sjekket etter spon/metallbiter i oljen. Om det er stygge lyder og lugging, så er det mest sannsynlig noe som har gitt opp inni der...
Dei jeg har vært borti, var det som regel høy rumle/hylelyd. Men har også opplevd 1 gang ved skarpe svinger på parkeringsplass, gjerne med litt fart, så vil det lugge skikkelig i bakdiffen.. fant da biter i oljen.
Dei jeg har vært borti, var det som regel høy rumle/hylelyd. Men har også opplevd 1 gang ved skarpe svinger på parkeringsplass, gjerne med litt fart, så vil det lugge skikkelig i bakdiffen.. fant da biter i oljen.
2004 RX-8 Highpower
2009 Saab 9-3 TTiD Aero
x 2009 MX-5 1.8 PRHT (BBR 175)
2009 Saab 9-3 TTiD Aero
x 2009 MX-5 1.8 PRHT (BBR 175)
Re: Skade differensial
Diffen er byttet uten at det hjalp noe. Er oppe i 40 000 pluss, og ulyden er ikke borte. Kanskje litt verreWRCetappen wrote: ↑16 Jul 2023, 00:49 Det er dessverre ganske "vanlig" med havari på bakdiff på CX-5... Har du sjekket oljen i diffen? Ville tappet av og sjekket etter spon/metallbiter i oljen. Om det er stygge lyder og lugging, så er det mest sannsynlig noe som har gitt opp inni der...
Dei jeg har vært borti, var det som regel høy rumle/hylelyd. Men har også opplevd 1 gang ved skarpe svinger på parkeringsplass, gjerne med litt fart, så vil det lugge skikkelig i bakdiffen.. fant da biter i oljen.
Er nå på vei å bytte bakakslinger og hjullagre kanskje. Hvis det ikke hjelper er jeg tom for ideer
Det han CX52013 beskriver virker være ganske likt det jeg opplever. Det hadde vært nyttig å få tilbakemelding fra ham, men han ser ikke ut til å være veldig aktiv her. Ikke nå lenger i hvert fall
Re: Skade differensial
Det viste seg allikevel å være diffen