dimensjoner på kabler.

Spørsmål, råd og tips om bilstereo.
User avatar
fne
Posts: 591
Joined: 02 Aug 2006, 19:23
Location: Inderøy, Nord-Trøndelag

Re: dimensjoner på kabler.

Post by fne »

Nei, kondensatorene vil ikke gjøre ting verre, uansett tilstand. Hvor har du denne infoen om kondensatorer fra? for den er feil, enkelt og greit.
Det en kondensator gjør, er å glatte pulsene, så at peakene ikke blir fullt så store i effekt, men går over litt lengre tid, og av den grunn får du ikke så stort tap i kabling, og batteriers indremotstand, og dermed har du begrensning av unødvendig tap, ikke tap i en kondensator.
fne.
-88 Mazda 626 2.0i 16V FE3
ca 410'000km
-94 Audi 100 2.5 tdi abt-chip
Passert 260'000
http://mazda-ogn.org/phpBB3/viewtopic.php?t=17621
User avatar
LMB__
Moderator
Posts: 3884
Joined: 04 Aug 2005, 05:53
Location: Oslo / Åsnes

Re: dimensjoner på kabler.

Post by LMB__ »

MazdaLaVista wrote:
Martinsen wrote:Her er spekifisjonene til forsterkeren.

* Amplifier Class N/A
* Number of Channels 1 - Mono
* RMS Power (4 ohms) 500 watts x 1 channel
* RMS Power (2 ohms) 1000 watts x 1 channel
* RMS Power (1 ohm) 2000 watts x 1 channel
* Bridged RMS Power N/A
* Peak Power Output 4000 watts x 1 channel
* Minimum Impedance Unbridged 1 ohm
* Minimum Impedance Bridged N/A
* THD at Rated RMS Power 0.05%
* Speaker Level Inputs No
* Preamp Outputs Yes - 1 pair
* Built-in Crossover Low-pass (LP), Full (AP)
* High-Pass Crossover Frequency N/A
* Low-Pass Crossover Frequency 40 - 120 Hz
* Subsonic Filter 20 - 50 Hz
* Signal-to-Noise Ratio 100 dB
* Channel Separation N/A
* Bass Boost 0 - 18 dB
* Bass/Gain Remote Yes
* Fan Cooled Yes
* Fuse Rating 40A x 3

Ja lekewatt, hehe. ikke særlig sparsommelige på utrekning. Hehe. Ok så der er det 120A sikring, 2 slike forsterkere, og du skal ha en forsterker på 6x9 også? hvilken? hva er spec på subene? ohm feks?
her mener jeg det er slik at det er 3 sikringer på 40a, og det vil fungere slik at om du har en kortslutting så går den ene sikringen, prøver du på nytt går neste og så videre, slik var det vertfall på min sony forsterker. og dele opp en enkelt fas over 3 sikringer vil ikke gi 120 a, men 3 sikringer a 40...
Mazda 626 2.3i 16v combi -88
Skoda Kodiaq 2.0TDI 190hk 4x4 - 18
Skoda Octavia 1.8TFSI 180hk 4x4 -15
Mazda 626 2.2i 4WD combi- 90 Gone
Mazda 6 Optimum 2.2D 175hk stv -13 Gone

FE3 2.3 - Motorprosjekt
User avatar
agurk03
Posts: 102
Joined: 30 Sep 2007, 12:41
Location: sortland

Re: dimensjoner på kabler.

Post by agurk03 »

Martinsen wrote:
agurk03 wrote:200a ? meste du klarer å hente ut av dynamoen er 170-180a hvem har sagt di klarer 200?
eller skal du bygge om fester kansje?
Team Excessive Amperage i usa bygger om dynamoer og har fått de til over 300Amp.

vet d har bestil der før men over 170-180 a må du få annen type å må dermed byge om fester å slikt
91 323 gtx\r back :D
x90 626 fe3 sed solgt
x90 626 fe3 4x4 sed solgt
x90 626 fe3 sed solgt
83 626 fe3 delebil
x84 323 gt solgt
ca 10 80 tals 323'a 1.3-1.5 r.i.p.
Techpoint
Posts: 10
Joined: 13 May 2008, 19:12
Location: Arendal
Contact:

Re: dimensjoner på kabler.

Post by Techpoint »

Hva i alle dager skal du med 2 stk 4F kondensatorer hvis du skal ha ekstra batterier?

Eneste plassen jeg ser at en kondensator kan gjøre en liten jobb er i biler med syrebatterier.
Bruker du vel og merker AGM eller Gele batterier er det egentlig helt bortkastet.

Stort sett 99% av butikkene jeg har vært innom selger kondensator på heeeeelt feil grunnlag, som at kunden har lys som blinker, lite batteri osv osv..
Mens kondensatorens egentlig jobb er å rippe bort støy, og pr dags dato så har de fleste skikkelige amper nok interne kondensatorer til å ordne dette selv.

Bilens strømforsyning er dynamoen, det denne ikke klarer å levere skal batteriet ta seg av, har man ett større anlegg hvor man f.eks har ett batteri foran og ett bak så går dette veldig fint :)

Selv har jeg aldri brukt kondensatorer bortsett fra når vi testa denne myten om at det var så bra, resultatet var nedgang i dB ved SPL test, og ingen forskjell på vanlig bruk. FØRST OG FREMST oppgrader dynamo og batteri, samt den orginale kablingen av dette.

Og bare sånn til info så skal jeg liste opp de anleggene jeg har så kanskje dere forstår.
Bil 2 er den eneste som har spenningsfall, men det er pga at motoren ikke er igang når denne brukes..
Bil 1:
Dynamo: 120A
Batteri: Kinetik HC 2400 (solgt i påvente av nytt)
Headunit: Pioneer AVIC X1BT
Forsterkere: 2 stk Pioneer PRS-D2000SPL
Subwoofere: 2 stk Pioneer TS-W8102SPL

Bil 2:
Lader: Kinetik 55A effektiv
Batteri: Kinetik HC 2400 (solgt i påvente av nytt)
Headunit: Blaupunkt MP57
Forsterkere 2 stk Blaupunkt 4700w rms
Subwoofere: 2 stk Blaupunkt VW380

Bil 3:
Dynamo: Orginal.
Batteri: Orginalt.
Headunit: Pioneer AVIC D3
Forsterkere: 2 stk Pioneer PRS-D2000SPL
Subwoofere: 2 stk Fusion Powerplant 10" (Disse er solgt nå da)
Regional Champion World Finals dB-dragracing Street Max 1-2 2007
Focus Acoustics
Techpoint
Posts: 10
Joined: 13 May 2008, 19:12
Location: Arendal
Contact:

Re: dimensjoner på kabler.

Post by Techpoint »

LMB__ wrote: her mener jeg det er slik at det er 3 sikringer på 40a, og det vil fungere slik at om du har en kortslutting så går den ene sikringen, prøver du på nytt går neste og så videre, slik var det vertfall på min sony forsterker. og dele opp en enkelt fas over 3 sikringer vil ikke gi 120 a, men 3 sikringer a 40...
Her tar du nok feil, dette er nok 3 stk 40A sikringer i parallell, og disse har ingen mulighet til å la forsterkeren yte 2000w rms i 1 ohm.. Enkelt og greit
er forsterkeren 100% effektiv (noe den selvfølgelig ikke er) så kan den yte 1728w ved 14,4 volt. Så mer realistisk så snakker vi kanskje om 1000-1200w rms, kaaaanskje..
Til sammenligning så har Pioneer sin 2000w rms forsterker 6 stk 40A sikringer noe som tilsvarer snaue 3500w rms ved 100% effektivitet.
Regional Champion World Finals dB-dragracing Street Max 1-2 2007
Focus Acoustics
User avatar
fne
Posts: 591
Joined: 02 Aug 2006, 19:23
Location: Inderøy, Nord-Trøndelag

Re: dimensjoner på kabler.

Post by fne »

Om det er verdt det å ha så store kondensatorer er en ting, men de vil glatte spenningen uansett, bedre enn et batteri uansett type, og vil være til nytte uansett type batteri når du trenger en strømpeak. En kondensator ekstra til det som er i forsterkerne er ikke å forakte, de gjør uansett ikke noe negativt.
Og forresten, hvorfor brukes det da ofte forstørrede kondensatorbanker i HiFi systemer, om det ikke er nyttig? jeg bare spør...

At du registrerer nedgang i SPL kan være forskjellige årsaker, men at du av den årsak skal si at kondensator er unyttig, den blir for svak.

Om lyset blinker, ja da kan du faktisk ha nytte av en kondensator, om ikke annet for å spare generatoren litt, og alt annet som er tilkobla el-nettet i bilen. At de prøver å prakke den på alle, det er nå en annen sak.
Om det er lavt batterinivå og dårlig lading, da er ikke kondensator til hjelp mot dette nei, men den vil uansett ikke skape noen negative ringvirkninger.

Når du nevner oppgradering av org. kabling til generator og batteri, er dette et punkt som til nå har vært glemt ja. Her ligger det garantert litt å hente.
fne.
-88 Mazda 626 2.0i 16V FE3
ca 410'000km
-94 Audi 100 2.5 tdi abt-chip
Passert 260'000
http://mazda-ogn.org/phpBB3/viewtopic.php?t=17621
Techpoint
Posts: 10
Joined: 13 May 2008, 19:12
Location: Arendal
Contact:

Re: dimensjoner på kabler.

Post by Techpoint »

Om det er verdt det å ha så store kondensatorer er en ting, men de vil glatte spenningen uansett, bedre enn et batteri uansett type, og vil være til nytte uansett type batteri når du trenger en strømpeak.
Dette har vi testet, og med ett tilstrekkelig stort AGM batteri så var det ingen forskjell med eller uten kondensator, ergo er det bortkastet.

En kondensator ekstra til det som er i forsterkerne er ikke å forakte, de gjør uansett ikke noe negativt.
Og forresten, hvorfor brukes det da ofte forstørrede kondensatorbanker i HiFi systemer, om det ikke er nyttig? jeg bare spør...

Som du sikkert leste i posten min så er de der av flere grunner, den ene er som du selve sier holde en gjevn flyt på spenningen, og filtrere støy.
MEN dagens bilstereoforsterkere har også innebygde kondensatorbanker som gjør denne jobben, med mindre man kjøper noe billig drittutstyr, men da ville jeg igjen heller brukt 1000-2500kr mer på selve utstyret istedet for å bruke pengene på en kondensator.

At du registrerer nedgang i SPL kan være forskjellige årsaker, men at du av den årsak skal si at kondensator er unyttig, den blir for svak.
Det er jo derfor du mener at de skal ha en?
Nedgang i effekt er jo det første som skjer når spenningen dropper med mindre ampen har en regulert strømforsyning.
Cluet er jo at hvis du monterer en kondensator i ett system som allerede ikke leverer nok strøm så har du ett problem, for kondensatoren er også en enhet som trekker strøm i tillegg til det forsterkeren og alt det andre utstyret skal ha. Så egentlig bare utsetter man problemet, og tror det er borte når lysene slutter og blinke.

Om lyset blinker, ja da kan du faktisk ha nytte av en kondensator, om ikke annet for å spare generatoren litt, og alt annet som er tilkobla el-nettet i bilen. At de prøver å prakke den på alle, det er nå en annen sak.
Nei, det er i disse situasjonene man skal oppgradere kablingen, batteri og dynamo.

Om det er lavt batterinivå og dårlig lading, da er ikke kondensator til hjelp mot dette nei, men den vil uansett ikke skape noen negative ringvirkninger.
Den vil bare belaste bilens strømforsyning ytterligere, om ikke det er negativt så vet ikke jeg.

Når du nevner oppgradering av org. kabling til generator og batteri, er dette et punkt som til nå har vært glemt ja. Her ligger det garantert litt å hente.
Tror nok flere her kjenner seg igjen når jeg sier at de fleste synes det er greit å bruke 15-20 000kr på anlegg, men å måtte kjøpe skikkelig strømkabel, batteri og evt dynamo er sånn "unødvendig" kostnad som de fleste ikke gidder å ta.
Regional Champion World Finals dB-dragracing Street Max 1-2 2007
Focus Acoustics
User avatar
fne
Posts: 591
Joined: 02 Aug 2006, 19:23
Location: Inderøy, Nord-Trøndelag

Re: dimensjoner på kabler.

Post by fne »

Nok en gang, en kondensator belaster ikke. Den er ingen forbruker.
Last edited by fne on 14 May 2008, 10:02, edited 1 time in total.
fne.
-88 Mazda 626 2.0i 16V FE3
ca 410'000km
-94 Audi 100 2.5 tdi abt-chip
Passert 260'000
http://mazda-ogn.org/phpBB3/viewtopic.php?t=17621
User avatar
fne
Posts: 591
Joined: 02 Aug 2006, 19:23
Location: Inderøy, Nord-Trøndelag

Re: dimensjoner på kabler.

Post by fne »

og forresten, når du testa mot batteriet, hvordan kontrollerte du, med et oscilloscope? og hvilken belastning/peakbelastning snakker vi om?
Alle HiFi forsterkere har også kondensatorbanker, men å oppgradere er ikke negativt, det gjør strømforsyningen mere stabil. Derfor utvides det ofte.
En kondensator kan medføre litt lavere spenning mellom peakene, men når har du høyest spl da? det er jo helst ved peak, og der hjelper kondensatoren til med å holde spenningen oppe, så lavere spl kun pga kondensator, den holder bare ikke...
Om lyset blinker, da vil du ved å kompensere med kondensator spare annet utstyr, det er ikke alle som ser seg råd til å spesialbestille generatorer, og ikke alle kan få tak i større... Men ja, helst bytt slikt, det er jeg enig i.
fne.
-88 Mazda 626 2.0i 16V FE3
ca 410'000km
-94 Audi 100 2.5 tdi abt-chip
Passert 260'000
http://mazda-ogn.org/phpBB3/viewtopic.php?t=17621
Techpoint
Posts: 10
Joined: 13 May 2008, 19:12
Location: Arendal
Contact:

Re: dimensjoner på kabler.

Post by Techpoint »

fne wrote:og forresten, når du testa mot batteriet, hvordan kontrollerte du, med et oscilloscope? og hvilken belastning/peakbelastning snakker vi om?
Alle HiFi forsterkere har også kondensatorbanker, men å oppgradere er ikke negativt, det gjør strømforsyningen mere stabil. Derfor utvides det ofte.
En kondensator kan medføre litt lavere spenning mellom peakene, men når har du høyest spl da? det er jo helst ved peak, og der hjelper kondensatoren til med å holde spenningen oppe, så lavere spl kun pga kondensator, den holder bare ikke...
Om lyset blinker, da vil du ved å kompensere med kondensator spare annet utstyr, det er ikke alle som ser seg råd til å spesialbestille generatorer, og ikke alle kan få tak i større... Men ja, helst bytt slikt, det er jeg enig i.
Hvordan kan en kondensator holde på strøm da, om den ikke er en forbruker? (Fordi en kondensator trekker nemlig den samme strømmen som den gir, når den gir strømmen, cluet er bare at kondensatoren står nærmere forsterkeren enn hva ett batteri som regel sjøl, og ved å spare kroner på kabel og slikt så ser det jo ut som kondensatoren hjelper, men egentlig så har du lurt deg selv til å tro det.

Når vi måler så bruker vi oscilloskop, voltmeter og amperemeter. og sinustoner for maks belastning.

Og det er faktisk svært sjeldent at man må bytte dynamoen, som regel holder det å bytte kablingen.
Og hvorfor er det greit å kjøpe en forsterker til 12 000kr, men ikke en dynamo til 3000?
Regional Champion World Finals dB-dragracing Street Max 1-2 2007
Focus Acoustics
User avatar
fne
Posts: 591
Joined: 02 Aug 2006, 19:23
Location: Inderøy, Nord-Trøndelag

Re: dimensjoner på kabler.

Post by fne »

En kondensator trekker strøm, ja, men når det ikke er under peak, for da leverer den strøm!
Ergo den forbruker ikke, den er et "mellomlager". Å si at en kondensator forbruker strøm, er det samme som å si at et batteri forbruker.
Har du noen utdanning innen elektro/elektronikk?

Om du har testa med oscilloscope for å bekrefte at rippelen ikke minker ytterligere ved tilkobling av kondensator, okei, da har du et oppsett hvor du har tilstrekkelig strøm tilgjengelig, store nok kabler, og godt nok batteri. det er ikke alle som har det. Og ikke er det bare bare å få tak i større dynamo til alle bilene heller. Og ettersom en kondensator ikke gjør ting værre, så er det et steg i riktig retning. Uansett om du liker det eller ikke. Og bare så det er nevnt, jeg har ikke kondensator i mitt oppsett nå, og kommer sannsynligvis ikke til å ha det heller, det vil tiden vise.
fne.
-88 Mazda 626 2.0i 16V FE3
ca 410'000km
-94 Audi 100 2.5 tdi abt-chip
Passert 260'000
http://mazda-ogn.org/phpBB3/viewtopic.php?t=17621
Audiocore
Posts: 8
Joined: 14 May 2008, 18:48

Re: dimensjoner på kabler.

Post by Audiocore »

Å herre... du lever her og ja.

Når kondensatoren blir brukt, vil den OGSÅ bli en belastning for neste strømkilde i kjeden (Altså batteriet). Den har ikke innebygget krets med dioder for å hindre at den tar til seg strøm før "bass slaget er over" eller noe.
Mvh Tony Bardalen
[Installasjon av bilstereo, navigasjon og handsfree]
Morel - Sinfoni - JL Audio - Resonant Engineering - US Amps - Alpine - Kinetik
Techpoint
Posts: 10
Joined: 13 May 2008, 19:12
Location: Arendal
Contact:

Re: dimensjoner på kabler.

Post by Techpoint »

fne wrote:En kondensator trekker strøm, ja, men når det ikke er under peak, for da leverer den strøm!
Ergo den forbruker ikke, den er et "mellomlager". Å si at en kondensator forbruker strøm, er det samme som å si at et batteri forbruker.
Har du noen utdanning innen elektro/elektronikk?
.
Jeg har utdanningen i orden ja :)

Batteri er forbruker, kondensator er forbruker, men disse er i tillegg også banker som leverer strøm utover det dynamoen gjør.
ALT, ABSOLUTT ALT som er koblet til dynamoen er forbruker..
Du minsker ikke ett strømforbruk ved å bruke kondensator slik du egentlig hevder her..

Og uansett trenger man heller ikke oscilloskop for å se forskjell med og uten kondensator, holder egentlig med ett voltmeter, klarer ikke bilen å levere strømmen selv vil spenningen synke, gjør den ikke det så er det greit.

Noen mener jo også at bilens karosseri er den beste jordingen lissom, sier jo litt...
Regional Champion World Finals dB-dragracing Street Max 1-2 2007
Focus Acoustics
User avatar
fne
Posts: 591
Joined: 02 Aug 2006, 19:23
Location: Inderøy, Nord-Trøndelag

Re: dimensjoner på kabler.

Post by fne »

Forbruker, det er den ikke. Ja den bruker litt strøm, så mye at du ikke klarer å måle det med et ordinært måleinstrument. PUNKTUM!
Jeg sier ikke at du minsker forbruket, men at du fordeler det litt mere over tid, så du reduserer peakene.

Du klarer ikke å måle rippel med et voltmeter, du må ha et oscilloscope. Ja du kan se om spenningen synker, men ikke om den synker litt akkurat i peakene. om du da ikke har en maks/min funksjon, og unormalt hurtig oppdateringsfrekvens. Rippel må du uansett ha oscilloscope for å se.
Gi meg noen seriøse grunner til at karosseriet ikke skulle være kurant jordingspunkt. (for det er jo det du sier...?)

utdanninga er iorden? er det mulig å få litt mere spesifisert? greit å vite litt mere om den man er saklig uenig med :wink: til opplysning da, så er min utdanning service-elektronikk, med spesialisering i Lyd & Bilde, samt Radarteknikk.
fne.
-88 Mazda 626 2.0i 16V FE3
ca 410'000km
-94 Audi 100 2.5 tdi abt-chip
Passert 260'000
http://mazda-ogn.org/phpBB3/viewtopic.php?t=17621
User avatar
LMB__
Moderator
Posts: 3884
Joined: 04 Aug 2005, 05:53
Location: Oslo / Åsnes

Re: dimensjoner på kabler.

Post by LMB__ »

Techpoint wrote:
LMB__ wrote: her mener jeg det er slik at det er 3 sikringer på 40a, og det vil fungere slik at om du har en kortslutting så går den ene sikringen, prøver du på nytt går neste og så videre, slik var det vertfall på min sony forsterker. og dele opp en enkelt fas over 3 sikringer vil ikke gi 120 a, men 3 sikringer a 40...
Her tar du nok feil, dette er nok 3 stk 40A sikringer i parallell, og disse har ingen mulighet til å la forsterkeren yte 2000w rms i 1 ohm.. Enkelt og greit
er forsterkeren 100% effektiv (noe den selvfølgelig ikke er) så kan den yte 1728w ved 14,4 volt. Så mer realistisk så snakker vi kanskje om 1000-1200w rms, kaaaanskje..
Til sammenligning så har Pioneer sin 2000w rms forsterker 6 stk 40A sikringer noe som tilsvarer snaue 3500w rms ved 100% effektivitet.
trodde det var slik på denne forsterkerne også, for på min så var det slik at det var at når en hadde gått og jeg gjeninnkobla forsterken så gikk neste, og så videre...
Mazda 626 2.3i 16v combi -88
Skoda Kodiaq 2.0TDI 190hk 4x4 - 18
Skoda Octavia 1.8TFSI 180hk 4x4 -15
Mazda 626 2.2i 4WD combi- 90 Gone
Mazda 6 Optimum 2.2D 175hk stv -13 Gone

FE3 2.3 - Motorprosjekt
Post Reply