Visning hos biltilsynet etter EU-kontroll

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt RX-7
lunnern
Posts: 305
Joined: 07 Apr 2008, 23:04

Visning hos biltilsynet etter EU-kontroll

Post by lunnern »

Da har jeg vært på eu-kontroll og fått punktet "ulovlig modifisering av motor." De likte ikke bensinregulatoren, singelturboen og åpne blow off ventilen min.

Er det noen som har alt av komplet vacuum styring som ligger under innsuget? Jeg har modifisert min, og vet vel nesten ikke åssen jeg får den tilbake i original stand. :)

Jeg tar gjerne imot tips om hvordan jeg enklest mulig får bygd om bilen fra singel til Twinturbo for å komme igjennom visningen.
Da tenker jeg på hva jeg trenger av vakuum under innsuget og kan jeg la alt av Block off plater og slikt stå?

Går det å få bilen godkjent med singelturbo, og hva skal til?

Kan jeg kjøpe en komplett motor med ledningsnett og ECU fra en JDM bil på ebay og sette inn den i min Eurospec for visning?
jantore
Gear Head
Posts: 2268
Joined: 05 Feb 2007, 09:56
Location: Rotorveien 26b

Re: Visning hos biltilsynet etter EU-kontroll

Post by jantore »

ledningsnettet er anderledes

du må nok endre alt ja. hmmm de var picky på singelturbo ja :P jaja lykke til, har vell alt av deler, men turboene jeg har lekker litt olje.

JT
lunnern
Posts: 305
Joined: 07 Apr 2008, 23:04

Re: Visning hos biltilsynet etter EU-kontroll

Post by lunnern »

Ja de var jævlig nøye. Måtte vise bilen på biltilsynet å vettu. Svir litt den. Men jeg har alle originaldelene :)

Jeg har vel ett par turboer her. Men de lekker olje alle sammen. Da er det bare å begynne å bygge den om til Twin igjen da.
Jeg fant ett forenklet vakuum diagram her på forumet. Så jeg tenker jeg følger det.

Hvordan blir det å kjøre på visning helt originalt med streetport? da tenker jeg i forhold til streetport og Original ECU? Betyr det motorhavari?

Jeg skal også sjekke opp hvordan det er med å få den godkjent med singel. Jeg vet det er ett par cossi som går rundt her med gigaturbo godkjent i vongkort :)
User avatar
janp87
Gear Head
Posts: 1323
Joined: 26 Apr 2006, 16:52
Location: Mosjøen

Re: Visning hos biltilsynet etter EU-kontroll

Post by janp87 »

Er vel bare å sende inn søknad til BT, sånn at du finner ut hvilke papirer som trengs.

Hadde vært flott om det gikk ann å argumentere med at ny og moderne singelturbo var billigere i innkjøp og mer driftssikker enn orginalt twin turbo oppsettet. For så lenge man kjører orginal motorstyring og orginalt ladetrykk, så burde det jo være mulig å få det godkjent, uten syklus test og slikt.
lunnern
Posts: 305
Joined: 07 Apr 2008, 23:04

Re: Visning hos biltilsynet etter EU-kontroll

Post by lunnern »

Jeg har snakket med importøren av Mazda. Og de sier at det ikke finnes noen slike papirer. Det kommer aldri til å bli lagd noen slike papirer. Jeg spurte han jeg snakket med om det var mulig å få noen kontakter i utlandet og da fikk jeg beskjed at om at mazda sin policy er det at de ikke vil ha ombygging av bilene sine, og derfor vil jeg ikke få slik dokumentasjon i fra utlandet heller.

Jeg har også snakket med BT. De sa at jeg burde sende inn en søknad for at de kunne svare på spørsmål om ombygging, og at jeg burde søke på nettet om det var noen andre som hadde utført dette :)

Det virker nesten letter å bygge bilen tilbake til original igjen. Burde vel sendt hele bilen opp ditt med en stor dynamitt i bagasjerommet, som en søknad. :P
Auning
Posts: 75
Joined: 04 Apr 2010, 03:01
Location: Rogaland

Re: Visning hos biltilsynet etter EU-kontroll

Post by Auning »

Flere her som har blitt sendt på visning.
ikke bygg om noe som helst er min mening, da gidder di ikke bry seg om alt, og konsentreres seg mest om senkesett og felger...

bensintrykkregulator har ingenting å si for noe som helst
bov har jo heller ingenting å si på noe som helst... du dumper litt lufttrykk til luft...
ikke sikkert de vet at det orginalt er 2 turboer, og hvis de vet det, prøv å si at de røk å du bare satte på 1 ny...
1994 Mazda rx7 jdm R2
1992 Mazda rx7 euro 20b
1992 mazda rx7 jdm
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: Visning hos biltilsynet etter EU-kontroll

Post by Zepticon »

Prøv å få ting til å se anonymt og orginalt ut. Meget mulig du sllipper unna med singelturbo som Auning sier, og det er verdt 500kr for å finne ut av det. Er alt annet strøkent og motoren ble eneste problem?
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
lunnern
Posts: 305
Joined: 07 Apr 2008, 23:04

Re: Visning hos biltilsynet etter EU-kontroll

Post by lunnern »

Jeg fikk ett par andre anmerkninger også. De anmerket:
-Km-teller er blank.
-Ett par foringer i bakstillingen.
-over 25% på håndbrekk.

De er ganske så strenge i området her se. Så jeg tviler nesten på om den går igjennom på trafikkstasjonen her :)
Bildene under viser hvordan det ser ut i motor rommet. Bilen er dønn original ellers. Jeg tar gjerne imot tips for å gjøre den se mer original ut.

Image

Image

Image

Jeg har fått noen tips og navn av gutta i verkstedet. Så jeg skal ringe teknisk avdeling i morgen og høre hva de krever for å få bygd om til annen turbo.
Råtassen
Posts: 544
Joined: 09 Jul 2006, 22:11
Location: Sørum

Re: Visning hos biltilsynet etter EU-kontroll

Post by Råtassen »

Twinturboene må ikke "virke" bare for å ta den av hengeren og trille på tomgang inn på kontrollhallen deres heller.......
FD 20B
Cosmo 20B x2
FD racer 13B PP
SA 12A
REPU
User avatar
Joorgen
Posts: 300
Joined: 05 Feb 2008, 21:23
Location: Andøy

Re: Visning hos biltilsynet etter EU-kontroll

Post by Joorgen »

Da jeg var på visning med min i fjor høst sto den faststroppet på henger utenfor kontrollhallen og gubbene bare gikk rundt bilen kjapt og titta på dempere og om motorstyring var orginal. Åpnet ikke panseret engang. Men jeg hadde da vell og merke ikke merknad om singelturbo.
Tror det kommer veldig an på hvilken kontrollør du får.
-95' Mazda RX-7 FD Eurospec
lunnern
Posts: 305
Joined: 07 Apr 2008, 23:04

Re: Visning hos biltilsynet etter EU-kontroll

Post by lunnern »

Jeg er bare litt redd for at de skal prøvekjøre den. Original sec turboen min kommer jo til å blåse ned hele gata demmes med blå røyk når den setter igang. :) det var derfor jeg valgte å gå for singelsnurr.

Fins det ingen rx7 fd med godkjent singel åsså?

Hvor på østlandet er dem litt runde i kantene her på østlandet? Her i området skal dem jo slakte alt som er litt morsomt.
User avatar
Zepticon
Administrator
Posts: 2936
Joined: 03 Aug 2005, 21:49
Location: Trondheim

Re: Visning hos biltilsynet etter EU-kontroll

Post by Zepticon »

spisepinneminister sin er vell godkjennt? den med veilside kittet?
Image
Mazda 626 GT - 2.5 V6 - KL31
Mazda RX-7 FD - EU spec
lunnern
Posts: 305
Joined: 07 Apr 2008, 23:04

Re: Visning hos biltilsynet etter EU-kontroll

Post by lunnern »

Hvordan har spisepinneministeren fått til det til?

Jeg har prøvd å lete etter en post om å swape en eurospec motor med en jdm motor fra ebay. Er det ingen som har gjort det?

Jeg kunne egentlig tenkt meg en original swape motor for da slipper jeg å tulle med den nyebygde :) Det er vel ikke noen her som har en komplett eurospec motor med ledningsnett og slik som de vil selge?
jantore
Gear Head
Posts: 2268
Joined: 05 Feb 2007, 09:56
Location: Rotorveien 26b

Re: Visning hos biltilsynet etter EU-kontroll

Post by jantore »

Jeg vill anbefale deg å snakke med de først. Forklare helle sulamitten at du har bytta 3 turboer på 2 år feks. Dra det litt langt og at det er dyrt å kjøpe brukte som holder 2000km, mens ny'e fra mazda koster 50 lapper feks. Du kan kjøpe overhalte fra usa. Men de koster en 3-4000 usd, og du vet heller ikke hvor lenge de holder.

Så singel turbo er det enkleste å bytte og vedlikeholde. Så lenge du kan vise til at den har "lite" nok effekt så burde de være ok med det.

JT
Auning
Posts: 75
Joined: 04 Apr 2010, 03:01
Location: Rogaland

Re: Visning hos biltilsynet etter EU-kontroll

Post by Auning »

Jeg ville forklart singleturboen med det jantore sier, og lagt på at turbo teknologien har kommet så langt de siste 20 år, at 1 enhet i dag kan kan gjøre jobben til de 2 orginale, og virke likt som de 2 orginale.

Bensintrykksregulatoren ville jeg forklart med at bensinpumpa røk, og at du monterte denne for å kjøre lavere bensintrykk, for å spare den nye for unødvendige påkjenninger.
biler bruker også mindre bensin som er bra for miljøet. (de har nok ikke peiling på hvordan det fungerer)

argumentene trenger ikke rote i sannhet i det hele tatt, bare du sier noe som kan virke fornuftig :-)

motorrommet ditt ser jo passe orginalt ut..

Når jeg får bilen min opp å går skal jeg prøve å godkjenne den med en BW efr 8374
Kommer tilbake med mer info om jeg får det til eller ikke.
1994 Mazda rx7 jdm R2
1992 Mazda rx7 euro 20b
1992 mazda rx7 jdm
Post Reply