Ulyd fra tannstang

Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Mazda 5, Mazda CX-5 og Mazda CX-7
Post Reply
Karin
Posts: 1
Joined: 16 Oct 2017, 22:05

Ulyd fra tannstang

Post by Karin »

Hei, jeg har en CX5 2013 2,2 sport diesel
siden i fjor har det kommet en bankelyd foran i bilen når jeg kjører over dumper og legger helt over når jeg står stille. Fikk beskjed fra verksted at dette var fra tannstangen og at det var et vanlig problem. Svaret fra Mazda Norge var at det skulle være sånn......bilen har gått ca 70.000 og da ulyden oppstod (2016) hadde den gått under 60.000.
Jeg synes det er rart at en bil som er 3 år gammel og har gått såpass kort skal ha ulyder som "skal være sånn" i tillegg synes jeg det er et meget arrogant svar fra Mazda Norge.
Er absolutt ikke intr i å ha en bil med ulyder i styremekanismen, og i hvertfall ikke en så ny bil....kunne forstått det hvis den hadde gått 200.000 :cry:
Noen her inne som har opplevd noe lignende?
Jahan
Posts: 48
Joined: 28 Feb 2013, 20:36

Re: Ulyd fra tannstang

Post by Jahan »

Tror du har 2 forskjellige problemer. Det ene er tannstangen som lager en klunkelyd når metall treffer metall når du vrir helt til ene enden når bilen står i ro. Slik er de bare, ikke noe alvorlig. Det andre klunkelyden du hører kan mye sannsynlig være en av de 2 linkarmene til stabilisatorstaget hvor gummiforingen er utslitt og hvor hele linkarmen må skiftes. Ca. 1200 kr på verksted. Gjort på 5 minutter. Enkel gjør det selv jobb. Linkarmen er en verikal stål-pinne på tykkelse med en blyant og ca 30 cm lang. En i hver ende av stabilisatorstaget under motoren.
Post Reply